۱۱ پروژه باستان‌شناسی در یک سال اخیر در مازندران انجام شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران گفت: در یک سال اخیر، ۱۱ پروژه باستان‌شناسی در استان انجام شد که مهم‌ترین آن کاوش غار کمیشان نکا بوده است.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، صادق برزگر عصر دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ در همایش باستان‌شناسی که به مناسبت روز باستان‌شناسی در سالن شهید آوینی اداره آموزش و پرورش شهرستان چالوس برگزار شد، با اشاره به اینکه مازندران استانی بسیار غنی در حوزه میراثی است و  بیش از۲۵۰۰ اثر میراثی در استان وجود دارد، گفت: تمام تلاش ما در معاونت میراث‌فرهنگی بر این است تا سرمایه‌های تاریخی بر جای مانده از نیاکان را معرفی کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با اشاره به اینکه بی هویتی فرزندان یکی از چالش‌های مهم پیش روی کشور است، تصریح کرد: ضعف اساسی به خودمان برمی‌گردد با این پیشینه تاریخی که نتوانستیم غنای فرهنگی و پیشینه تاریخی کشور را درست معرفی کنیم.

او با بیان اینکه باید میراث گذشتگان را بشناسیم و به آیندگان ارائه بدهیم، تاکید کرد: بحث کاوش باستان‌شناسی بسیار برای ما مهم است در همه معاونت‌ها کمیته تشکیل دادیم و خوشبختانه بخش‌های خصوصی با حوزه گردشگری و صنایع‌دستی تعامل بسیار خوبی دارند.

برزگر تصریح کرد: مطالبه با بخش خصوصی است  و تسهیل‌گری نیز بر عهده اداره‌کل است تا بتوانیم با معرفی بهتر ثروت‌های تاریخی در کنار جاذبه‌های طبیعی این استان را به عنوان قطب گردشگری معرفی کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی مازندران خاطرنشان کرد: به لحاظ جاذبه‌های فرهنگی، طبیعی و مذهبی بیش از ۱۳۶۰ امامزاده در استان وجود دارد که همه اینها به عنوان گردشگری باستان‌شناختی می‌تواند مورد مطالعه قرار گیرد.

او افزود: همه ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها و محوطه‌های تاریخی مازندران  می‌تواند  به عنوان  مقصد گردشگری ملی و بین المللی معرفی شود.

برزگر با بیان این مطلب که انجمن باستان‌شناسی باید اعلام کند که اولویت کاوش در استان در کدام منطقه و شهرستان باشد، گفت: در یک سال اخیر، ۱۱ پروژه باستان‌شناسی در استان انجام شد که مهم‌ترین آن کاوش غار کمیشان نکا بوده است.

باستان شناسی بازیابی زندگی و رفتار نیاکان ماست

بهروز نقیبی رئیس انجمن باستان‌شناسی مازندران در این همایش با اشاره به اینکه انجمن باستان شناسی مازندران سومین یا چهارمین انجمن کشور و علمی است که  مشقت و سختی بسیاری دارد، گفت: باستان‌شناسی بازیابی و بازشناسی زندگی و رفتار انسانی نیاکان ماست که باید برای حفظ آن تلاش کنیم.

نقیبی افزود: موضوع اصلی در باستان شناسی حفاظت از  گنجی است که از نیاکان ما به میراث مانده است. 

باستان‌شناسی ریشه هویت جامعه ماست

حسین فاضلی نشلی استاد گروه باستان‌شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران دیگر سخنران این همایش نیز با اشاره به این مطلب که جذب گردشگر تاریخی و مذهبی در صیانت از میراث معنوی و مادی گذشتگان خلاصه می‌شود، گفت:ریشه‌های فرهنگی ایران به ۷هزار سال پیش برمی‌گردد که باید مورد توجه قرار گیرد.

فاضلی نشلی افزود: دولت چین برای میراث‌فرهنگی سرمایه‌گذاری کرد، اما این اتفاق هنوز در ایران نیفتاده است.

او با بیان اینکه نه مسئولان و نه مردم عادی ارزش محوطه‌های تاریخی را نمی دانند، تصریح کرد: مردم مازندران نیاز به کارخانه ندارند بلکه باید برای جذب توریست و گردشگر تلاش کنند تا هویت ملی و میراث فرهنگی حفظ کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402072501617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha