مشکلات بافت تاریخی روستای انبوه با حضور استاندار گیلان بررسی شد

با حضور استاندار و مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط، مسائل و مشکلات بافت تاریخی روستای انبوه مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان، ولی جهانی روز شنبه 29 مهرماه ۱۴۰۲ در جلسه مسجد روستای انبوه که با حضور استاندار، فرماندار و مدیران دستگاه‌های اجرایی برگزار شد، گفت: روستای تاریخی انبوه در شهرستان رودبار یکی از روستاهای قدیمی با قدمت ۳۵۰۰ ساله در کنار رودخانه شاهرود قرار گرفته که مطابق با بررسی‌های باستان‌شناسی، بیش از ده‌ها اثر تاریخی در روستا و نواحی پیرامون آن شناسایی شده که از آن‌ها می‌توان به قلعه چیمارود، پل انبوه، قدیمی‌ترین سنگ قبور استان مربوط به قرون اولیه اسلامی و بافت تاریخی بالا و پایین محله روستا اشاره کرد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان در ادامه افزود: روستای تاریخی انبوه تنها روستای منطقه کوهستانی است که دارای بافت ارزشمند تاریخی بوده و طی چند سال قبل سنگ فرش روستا توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام شده در حالی که مطالعات بافت تاریخی آن نیز در دست اقدام است. 
او تصریح کرد: در این جلسه مقرر شد ظرف مدت ۱۵ روز ضوابط بافت تاریخی روستای انبوه از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی گیلان با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اعلام شود و استعلامات بافت روستای تاریخی انبوه بر اساس همین ضوابط که در اختیار دهیاری قرار می‌گیرد، بدون مراجعه به اداره میراث‌فرهنگی شهرستان، توسط دهیاری انجام شود. 
جهانی ادامه داد: همچنین مقرر شد اداره‌کل میراث‌فرهنگی گیلان نسبت به تشکیل پرونده ثبت میراث معنوی آیین سومین روز ماه محرم را که با دعای جوشن کبیر همراه است، تشکیل و پرونده برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور به وزارتخانه میراث فرهنگی ارسال شود. 
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان اظهار کرد: در ادامه جلسه مقرر شد با نظارت کارشناسان میراث‌فرهنگی، گازرسانی در مناطقی از روستاهای محدوده پیرامونی روستای انبوه که هنوز انجام نشده است، هماهنگی‌های لازم نیز بعمل آید. 
او افزود: در حوزه صنایع‌دستی نیز مقرر شد کمیته امداد امام خمینی (ره) و صندوق کار آفرینی امید تسهیلات مورد نظر را با بهره کم برای هنرمندان هنرهای سنتی و صنایع‌دستی و اقامتگاه‌های سنتی در نظر بگیرد و حمایت‌های همه جانبه از هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی توسط دستگاه‌های مرتبط انجام شود.
جهانی در پایان ابراز امیدواری کرد با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های مختلف اجرایی ذی ربط، مصوبات مذکور در زمان مناسب عملیاتی شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402080200056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha