افتتاح رستوران سنتی در مجموعه فرهنگی، تاریخی و گردشگری رباط علیا تربت حیدریه خراسان رضوی

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: با افتتاح رستوران سنتی مجموعه فرهنگی، تاریخی و گردشگری رباط علیا تربت حیدریه خدمات گردشگری در این مجموعه کامل شد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، یوسف بیدخوری شامگاه سه‌شنبه دوم آبان ماه 1402 در مراسم افتتاح این رستوران سنتی با بیان این مطلب گفت: مجموع گردشگری تهمینه تنها اقامتگاه بوم گردی است که در یک مکان تاریخی به صورت خانوادگی اداره و در برگیرنده هر سه موضوع محوری میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است.

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با اشاره به برگزاری محفل شعر در این مجموعه اظهار کرد: گردشگری ادبی نقش مهمی در حفظ و حراست از میراث زبانی دارد و با توجه به تامل و تفکر در ریشه‌های فرهنگی، می‌توان آن را فرهنگی‌ترین نوع گردشگری نامید.

بیدخوری تصریح کرد: در این شاخه از گردشگری توجه به ادبیات، به ویژه ادبیات سنتی و محلی که برانگیزاننده حس نوستالژیک است، علاقه مندان و طرفداران زیادی را به خود جلب کرده‌ است.

او گفت: برپایی جلسه‌های مثنوی‌خوانی، شاهنامه خوانی و نقد و بررسی ادبیات سنتی و فولکلور با گویش تربتی از دیگر امتیازات تبدیل شدن تربت‌حیدریه با محوریت اقامتگاه بومگردی تهمینه، به قطب گردشگری خراسان رضوی است.

همچنین رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تربت‌حیدریه در مراسم افتتاح رستوران سنتی این مجموعه گفت: پیش تر و با توجه به اینکه منطقه تربت‌حیدریه قطب تولید زعفران جهان است، به عنوان قطب گردشگری زعفران که از زیرمجموعه‌های گردشگری کشاورزی است، نام گرفته بود.

علی محمدی افزود: بر این اساس همه ساله و در فصل برداشت زعفران، تورهای گردشگری داخلی و خارجی در قالب گروه‌های گردشگری تفریحی، علمی پژوهشی یا تجاری ضمن سفر به این خطه، علاوه بر بازدید از مزارع زعفران و مراحل جمع‌آوری و فرآوری گل‌، از موزه زعفران، بزرگترین بازار گل کشور، پژوهشکده زعفران وابسته به وزارت علوم دیدن می‌کنند.




 

هم‌چنین سرمایه‌گذار و مدیر اقامتگاه بومگردی تهمینه در این مراسم گفت: برای راه‌اندازی این رستوران سنتی در مجموعه فرهنگی، تاریخی و گردشگری رباط علیا، ۱۵ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده که چهار میلیارد ریال از این میزان، تسهیلات بوده‌است.
محمدرضا کرمانی در بیان ویژگی‌های رستوران اظهار کرد: نخست آنکه احیای معماری سنتی تربت‌حیدریه معروف به "گنبد خراسانی" که در ۶۰ سال اخیر مشابه چنین اقدامی در بناهای تاریخی این خطه به چشم نمی‌خورد، در این بنا اجرا شده‌است.
او ادامه داد: هم‌چنین با توجه به فضای بزرگ مجموعه و نیز قرار گرفتن در مرکز شهر، از این پس مدیران دستگاه‌های اجرایی قادر خواهند بود میزگردها و همایش‌های خود را که نیاز به فضاهای تجمیعی (اجرای همایش، پذیرایی و اقامت مهمانان همگی در یک جا) نیاز دارد، در اینجا برگزار می‌شود.
کرمانی در معرفی جاذبه‌ تاریخی اقامتگاه بومگردی تهمینه نیز گفت: اقامتگاه در مجموعه تاریخی کاروانسرای رباط علیا قرار دارد که مربوط به دوره قاجاریه است  و سال ۱۳۸۰ به شماره ۵۶۹۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌است.
این کارآفرین اضافه کرد: رباط علیا شامل موزه مازاری (سه سنگ آسیاب برای خرد کردن گیاه سِریش)، سفره خانه سنتی، فروشگاه عرضه صنایع دستی وفروشگاه‌های عرضه سوغات زعفران است.
کرمانی افزود: اقامتگاه بومگردی با ظرفیت ۵۰ نفر دارای ۶ باب سراچه (سوئیت) عادی و ۲ باب سراچه اختصاصی (VIP) است.

تربت حیدریه  فاصله حدود 140 کیلومتری از جنوب مشهد قرار دارد.

افتتاح رستوران سنتی در مجموعه فرهنگی، تاریخی و گردشگری رباط علیا تربت حیدریه خراسان رضوی

انتهای پیام/

کد خبر 1402080300128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha