خیکی پنیر اطاقور گیلان ثبت ملی می شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان از تدوین پرونده ثبت ملی خیکی پنیر خبر داد و گفت: این پرونده به وزارت میراث‌فرهنگی ارسال می‌شود تا روش تهیه و فرآوری پنیر خیکی را در فهرست آثار ملی کشور ثبت کنیم.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان، ولی جهانی پنج شنبه ۱۱ آبان 1402 در حاشیه برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی «خیکی پنیر» که در منطقه گردشگری اطاقور شهرستان لنگرود برگزار شد، با بیان اینکه خیکی پنیر یا پنیر جلدی سابقه تاریخی دارد، اظهار کرد: با توجه به کاوش‌های باستان‌شناسی انجام شده، قدمت این پنیر محلی به دوره اشکانیان برمی‌گردد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان شغل اصلی مردمان منطقه اطاقور را دامداری دانست و افزود: به دنبال معرفی پنیر خیکی به عنوان برند سوغات اطاقور هستیم.

او هدف از برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و تاریخی را احیای هنرهای سنتی و صنایع دستی گذشته و سوغات محلی هر شهرستان دانست و عنوان کرد: به دنبال رونق گردشگری به عنوان یکی از ارکان توسعه پایدار هستیم.

جهانی با اشاره به استقبال خوب مردم و گردشگران از نخستین جشنواره خیکی پنیر، اضافه کرد: مردم زیادی با این پنیر محلی خاطره دارند، خیکی پنیر اکنون خیلی کمیاب شده و باید این محصول محلی طبیعی را بیشتر به مردم ایران و مردم جهان معرفی کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402081100602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha