آیین کلنگ‌زنی مجتمع صنایع‌دستی روستای ملی گوهرسنگ ها در خراسان جنوبی

طی مراسمی با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی و جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی عملیات اجرایی مجتمع صنایع‌دستی در خور، روستای ملی سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی صبح روز ۱۸ آبان‌ماه ۱۴۰۲ آغاز شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل‌از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، جواد اشرفی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار روز پنج‌شنبه ۱۸ آبان‌ماه ۱۴۰۲ در این مراسم گفت: دولت و بخش خصوصی با همکاری هم این مجموعه را به بهره‌بردای می‌رسانند اعتبار این پرژه بالغ بر ۴میلیارد تومان از محل سفر دوم رئیس جمهوری است و  شامل ۲۰ غرفه غرضه محصولات صنایع‌دستی است. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار افزود: این پروژه در راستای سیاست تکمیل زنجیره ارزش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی خراسان جنوبی انجام شده است و هدف از این کلنگ‌زنی احداث مجتمع صنایع‌دستی در راستای گردآوری هنرمندان در کنار هم است.

اشرفی گفت: شهرستان خوسف دارای معادن غنی طلا و سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی است و سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی یکی از پایگاه‌های مهم در امر اقتصاد مردمی است که می تواند برای پایدار جمعیت در مناطق روستایی مورد استفاده قرار بگیرد.

او بیان کرد: در سطح استان دو زنجیره ارزشی محصولات کشاورزی و گوهر سنگ تعریف شده است.

معاون استاندار گفت: از منابع سفر دوم رئیس جمهوری منابعی برای احداث بازارچه‌های صنایع‌دستی در ورودی شهرها و روستاها در نظر گرفته شده است و مزیت شهرستان خوسف وجود سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی است که باید شکوفا شود و در راستای بازارسازی آن اقدام شود. 

اشرفی افزود: باید بعد از کلنگ‌زنی این مجموعه سریعا نسبت به اقدامات عمرانی آن اقدام شود. 

او همچنین از کسب رتبه دوم کشوری توسط مجموعه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در ارزیابی عملکرد ادارات کل کشور، تقدیر و تشکر کرد.
سیدعلی حسینی فرماندار خوسف گفت: خوسف مهمترین نقطه گردشگری استان است. 

فرماندار خوسف ضمن تشکر از مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و استانداری بیان کرد: خواهشمندیم نگاه به شهرستان خوسف نگاه ویژه باشد. 

حسینی افزود: اولین مجتمع مشارکتی خراسان جنوبی در روستای خور کلنگ‌زنی می شود و این شهرستان ظرفیت بسیار بالایی درحوزه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قمیتی دارد.

هادی شاه‌وردی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: منطقه خور شامل روستای خور، سروباد و نوغاب است و سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی یکی از دو پیشران اقتصادی استان انتخاب شده است.

شاه‌وردی افزود: شهرستان خوسف بعد از شهرستان بیرجند بیشترین آثار ثبتی را دارا است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: شهر ملی مله و روستای ملی گوهر سنگ خور ثبت ملی شده است که نشان از ظرفیت بالای این شهرستان  است و این شهرستان پکیج کاملی از گردشگری سلامت، کویر، مذهبی و .... است. 

شاه‌وردی گفت: بزرگترین و اولین بازارچه صنایع‌دستی مشارکتی استان در این محل با متراژ ۱۱هزار متر مربع افتتاح خواهد شد. 

او ادامه داد: این مجموعه با اولویت گوهرسنگ فعالیت خواهد داشت و این مجتمع،  شامل بخش‌هایی همچون کارگاه آموزشی‌، ۲۰ کارگاه تولیدی‌، هشت فروشگاه، رستوران، سرویس بهداشتی، نمازخانه و پارک خواهد بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: کارگاه آموزشی به وسعت ۱۵۰۰ متر، کارگاه‌های تولیدی صنایع‌دستی به متراژ ۱۸۰۰ متر، فروشگاه به مساحت ۲۰۰ متر و بوستانی به مساحت ۶۰۰ متر از جمله کاربری‌هایی است که در این مجموعه احداث خواهند شد.

شاه‌وردی افزود: دوره زمانی ساخت واحدهای بخش خصوصی شش ماهه است و پیمانکار می‌بایست در این مدت کارگاه را به سفت‌کاری برسانند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402081900978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha