پایان پژوهش باستان‌­شناختی گمانه‌زنی برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه ستران آجین اسدآباد همدان

در پی تصویب برنامه گمانه‌زنی باستان‌شناختی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه ستران شهر آجین (آژین) در شهرستان اسد آباد همدان این برنامه با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به مرحله اجرا درآمد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، امیر بهرامی سرپرست هیئت باستان‌شناسی با اعلام این خبر و با بیان‌ اینکه تپه ستران آجین (آژین) در استان همدان، شهرستان اسدآباد، بخش پیرسلمان و در شمال‌شرقی شهر آجین واقع شده است، تصریح‌ کرد: این محوطه باستانی در سال 1383 با شماره 11358 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و از بخش شرقی تپه یک جاده آسفالت به سمت روستاهای دهستان کُلیایی عبور می‌کند. ضلع شمالی و غربی تپه نیز توسط منازل مسکونی محصور شده و در ضلع جنوبی تپه نیز ساختمان شهرداری آجین قرار گرفته است.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی اظهار کرد: محوطه باستانی ستران آجین (آژین) در محدوده بافت شهری قرار گرفته است و با توجه به فعالیت‌های عمرانی شهری در معرض تهدید و نابودی قرار دارد. این محوطه از یک سو به دلیل احاطه آن توسط منازل مسکونی تبدیل به زباله‌دانی شده و از سوی دیگر ساخت و سازهای جدید شهری باعث از بین رفتن بخش‌هایی از تپه شده و نهشته‌ها و آثار معماری تپه را تخریب کرده است.

بهرامی گفت: ضرورت اقدامات پیشگیرانه در راستای حفاظت از این تپه در اولین اقدام مؤثر، مشخص کردن محدوده عرصه و پیشنهاد حریم آن است تا وضعیت حریم آن روشن شود تا ادارات مختلف برنامه‌های عمرانی و خدماتی خود را با توجه به وضعیت موجود اثر و با هماهنگی میراث‌فرهنگی و رعایت ضوابط عرصه و حریم این محوطه باستانی به اجرا درآورند.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی افزود: ارائه طرح حفاظتی و همچنین مجاب کردن ارگان‌های دولتی از جمله فرمانداری و شهرداری شهرستان به‌­منظور مساعدت در جلوگیری از تعرض بیشتر به تپه و همچنین پاکسازی سطح تپه از نخاله و زباله بسیار ضروری است.

این باستان‌شناس اظهار کرد: پژوهش میدانی باستان‌شناختی تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه ستران آجین با ایجاد 20 گمانه به ابعاد 1/5×1/5 متر در اطراف محوطه و کاوش آنها بر اساس لایه‌بندی طبیعی نهشته‌ها انجام شد. عمق کاوش در گمانه از 1/5 تا 3 متر متغیر است. بر اساس نتایج حاصل از این برنامه میدانی، مشخص شد که عرصه واقعی این محوطه حدود 1/5هکتار

قدیمی­ ترین بقایای استقراری تپه ستران آجین مربوط به هزاره چهارم قبل از میلاد بوده و در دوران­‌های تاریخی و اسلامی نیز مورد استفاده مردمان بوده است. 

انتهای پیام/

کد خبر 1402082001013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha