نشست «کیک اقتصادی گردشگری سلامت، بایدها و نبایدها» برگزار شد

نشست «کیک اقتصادی گردشگری سلامت: بایدها و نبایدها» از سری پیش‌نشست‌های همایش ملی «جامعه گردشگری سلامت» به همت پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری برگزار و در آن موضوعات «چالش‌های موجود در جذب گردشگران سلامت بین‌الملل»،«دیپلماسی اقتصادی، خدمات بین‌المللی گردشگری سلامت» و«وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و گردشگری سلامت» از سوی متخصصین بررسی شد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، علی نوری مدیر بیماران بین‌الملل بیمارستان‌های عرفان ۱۱ آذر ماه ۱۴۰۲، در این نشست که با حضور دیاکو عباسی دبیر علمی همایش ملی جامعه گردشگری برگزار شد و دبیری آن را ارشک مسائلی عضو هیأت علمی پژوهشگاه بر عهده داشت موضوع چالش‌های موجود در جذب گردشگران سلامت بین‌الملل را به بحث نهاد.

او با اشاره به مسائل پیش روی گردشگری سلامت که در حوزه‌های مختلف وجود دارد، به تشریح برخی از این چالش‌ها نظیر، امنیت، سیاست خارجی، روابط اقتصادی بین‌الملل، اینترنت و فضای تبلیعات، امکانات رفاهی، حمایت و نظارت و ... در حوزه حاکمیت پرداخت.

نوری وجود استراتژی و برنامه برای گردشگری سلامت، اولویت‌بندی، ارائه خدمات شاخص، شناسایی و اولویت‌بندی کشورهای هدف، بازگشت قیمت‌ها به سطح رقابتی، ایجاد زیرساختهای مناسب، نگرش پرسنل به بیماران بین‌الملل و ... را نیز از موارد مورد چالش در حوزه گردشگری سلامت برشمرد که باید در بخش‌های درمانی وجود داشته باشند.

محمد جهانگیری رییس انجمن خدمات بین‌المللی سلامت ایران  در ادامه این نشست در تشریح عنوان دیپلماسی اقتصادی، خدمات بین‌المللی گردشگری سلامت به موضوعات درآمدهای حاصل از گردشگری، سطح کیفیت درمان، رشد صنعت مهمان‌نوازی و ...اشاره کرد و گفت: در بحث گردشگری سلامت با سه گروه افراد سالم، احتمالا بیمار و بیماران مواجه هستیم که باید برای هر یک برنامه‌ریزی های خاص داشته باشیم.

او در پاسخ به برخی پرسش‌های محوری در حوزه گردشگری سلامت افزود:۸۳درصد بیماران در انتخاب محل درمان، بسته‌های درمانی ارائه شده را با کشورهای دیگر مقایسه می‌کنند که باید بیندیشیم که تا چه اندازه ما خودمان را در این حوزه تقویت کرده‌ایم، ۶۰ درصد بیماران بین‌الملل فاقد بیمه هستند پس به حرکتی برای اعتبار بخشی بین‌الملل نیاز داریم، ۷۰درصد بیماران که به خارج رفتند آنجا را خوب ارزیابی کردند زیرا که با برنامه انتخاب کرده‌اند پس نباید به وضعیت خودمان زیاد خوش‌بین باشیم، ۹۰درصد بیماران به گردشگری نیز در کنار سلامت اهمیت می‌دهند از این‌رو باید زیرساخت‌های گردشگری را تقویت کنیم، ۳۰درصد نیز برای جراحی زیبایی رفتند درحالیکه ما در این حوزه حرفی برای گفتن داریم ولی بهترین کیفیت را در ویترین نامناسب ارائه می‌دهیم.

سید محمد سادات سرپرست دبیرخانه گردشگری سلامت وزارت بهداشت نیز در این نشست عنوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و گردشگری سلامت را مطرح کرد و افزود: در کشور ما هر کسی از دید خودش به گردشگری سلامت نگاه می‌کند و تنها ۳۰درصد گردشگری سلامت در وزارت بهداشت است و وزارت بهداشت تنها متولی گردشگری سلامت نیست.

او در ادامه به موضوع تجربه کلی بیماران از سفر، در گردشگری سلامت پرداخت و گفت: اگر می‌خواهیم بیماری که به عنوان مشتری وارد کشور ما شده راضی باشد باید تمام نکات مورد نظر او را در کنار بحث درمان برآورده کنیم.

سادات تصریح‌ کرد: اگر دیدگاه دولتی به گردشگری سلامت داشته باشیم قطعا شکست می‌خوریم مثلا وزارت بهداشت یا میراث‌فرهنگی نمی‌توانند به تنهایی کاری برای پویایی این صنعت انجام دهند؛که اگر صنعتی دولتی شود باید فاتحه آن را خواند زیرا که ظرفیت بخش‌های خصوصی را نهادهای دولتی در این حوزه ندارند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402091200608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha