انجام ۱۲ طرح پژوهشی با همکاری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در موزه ملی ایران

موزه ملی ایران در سال پژوهشی جاری ۱۲ طرح پژوهشی مشترک با پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در حوزه‌های باستان‌شناسی، زبان‌ و گویش و حفاظت و مرمت را به انجام رسانده است.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران، امروز یکشنبه ۱۹ آذرماه ۱۴۰۲، در مراسم افتتاحیه هفته پژوهش با تبریک و گرامی داشت این هفته گفت: افتخار داریم به مناسبت هفته پژوهش در کنار پژوهشگاه در موزه ملی ایران به عنوان یک مرکز علمی گردآمده و میزبان شما پژوهشگران ارزشمند هستیم.

او افزود: در یک سال گذشته موزه ملی یکی از مراکز پویا در ارائه خدمات پژوهشی به پژوهشگران بوده و در سال پژوهشی جاری ۱۲۶ نفر از ۵۲ مرکز تحقیقاتی داخلی و خارجی در ۱۶ رشته دانشگاهی برای انجام طرح‌های پژوهشی و پایان نامه‌ها از خدمات موزه ملی ایران بهره‌مند شدند.

رئیس موزه ملی ایران با اشاره به اینکه در سال پژوهشی جاری ۱۲ طرح پژوهشی مشترک با پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در حوزه‌های باستان‌شناسی، زبان و گویش و حفاظت و مرمت در این مرکز انجام شده تصریح‌ کرد: در سال پژوهشی جاری ۸۸ نفر از ۱۵ مرکز تحقیقاتی در ۱۴ رشته دانشگاهی در موزه ملی کارورز دوره خود را سپری کرده‌اند.

نوکنده در ادامه از برگزاری ۱۳ نمایشگاه در سال پژوهشی گذشته در موزه ملی ایران خبر داد که ۲ نمایشگاه بصورت مشترک با پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری برپا شده است و افزود: همچنین طی این زمان، مجله تخصصی موزه ملی ایران و موزه‌نامه منتشر شده است.

او با بیان‌اینکه در این مدت ۱۹۱ شیء در موزه ملی مرمت شده و همکاران باستان‌شناس در این موزه در سه پروژه میدانی کاوش و بررسی باستان‌شناسی همراه پژوهشگران پژوهشگاه بوده‌اند اظهار کرد:موزه ملی تلاش کرده در مقام یک مرکز پژوهشی خود را با استاندارهای یک مرکز پژوهشی نزدیک کند و همکاری تنگاتنگی با پژوهشگاه داشته باشد.

نوکنده با اشاره به ارتباط تنگاتنگ موزه ملی ایران از ابتدای تشکیل با مرکز باستان‌شناسی و قطع این ارتباط در دهه ۶۰ خورشیدی و ضررهایی که این مرکز علمی به دلیل این قطع این ارتباط در انجام فعالیت‌های علمی متحمل شد، تصریح کرد: احیای موزه ملی ایران نیازمند تأمین نیروی انسانی کارآمد در تراز هیأت علمی است از اینسو پیشنهاد تشکیل گروه پژوهشی موزه ملی ایران زیر نظر پژوهشگاه ارائه شده تا بتوانیم هیأت علمی جذب کنیم که امیدواریم با حمایت وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سال بعد شاهد این اتفاق باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402091900985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha