صدور موافقت‌نامه ایجاد منطقه نمونه گردشگری کهک قم پس از ۶ سال

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم گفت: موافقت‌نامه تأسیس منطقه نمونه گردشگری کَهَک پس از شش سال صادر شد و اکنون در مرحله تخصیص زمین است و به‌زودی کلنگ‌زنی آن انجام می‌شود.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، علیرضا ارجمندی با اشاره به این ‌که موافقتنامه منطقه نمونه گردشگری کهک از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صادر شده ‌است، تصریح کرد: این وزارتخانه اخذ استعلام لازم را از دستگاه‌های مرتبط انجام و در ابتدا مجوز ایجاد منطقه نمونه گردشگری را می‌دهد و بعد از ساخت نیز مجوز بهره‌برداری را صادر خواهد کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم اظهار کرد: ایجاد منطقه نمونه گردشگری کهک به ۳۰ هکتار زمین نیاز دارد و قرار است در روستای وِرجان با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد شود.

او خاطرنشان کرد: با ایجاد این منطقه گردشگری حداکثر خدمات برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم خواهد شد.  

او با اشاره به این‌ که منطقه نمونه گردشگری کهک چهارمین منطقه نمونه از نوع خود در استان قم است، ادامه داد: مناطق نمونه گردشگری خلجستان، نایه و طرلاب در نزدیکی فرودگاه قم تاکنون ایجاد شده‌اند و مورد استفاده گردشگران قرار می‌گیرند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم تصریح کرد: مناطق نمونه گردشگری، محرک اقتصادی برای فعالیت‌های کوچک‌تری هستند که در حاشیه آن‌ها شکل می‌گیرد.

ارجمندی بیان کرد: ۶۰ منطقه نمونه گردشگری در کشور وجود دارد که از این تعداد چهار منطقه از آنها در استان قم واقع است.

شهرستان کهک دارای یک شهر به نام کهک (در حدود ۳۰ کیلوتری شهر قم) و دو بخش مرکزی و فُردو و دارای ۱۸ روستا است که ۱۰ روستای آن جزو بخش مرکزی و هشت روستا جزو بخش فردو می‌شود. تمام روستاهای شهرستان کهک دارای سکنه، شورا و دهیاری است.

جمعیت ثابت این شهرستان حدود ۴۰ هزار نفر و جمعیت شناور و متغیر آن بیش از ۸۰ هزار نفر برآورد می‌شود. کهک از سه طرف به ‌ارتفاعات اشراف دارد. وجود خانه‌های قدیمی همچون خانه ملاصدرا و غار تاریخی کهک، در کنار مناظر و مناطق بِکر از جاذبه‌های گردشگری این شهرستان است.

استان قم دارای سه شهرستان قم، جعفرآباد و کَهَک و ۶ شهر قم، جعفریه، کهک، سَلَفچِگان، دستجِرد و قنوات است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092301265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha