شکوفایی جاذبه‌های تاریخی دامغان باهمت خیرین محقق می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: شکوفایی جاذبه‌های تاریخی شهرستان دامغان باهمت خیرین محقق می‌شود.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، امیر کرم زاده در رویداد پژوهشی آوای حصار که روز پنج‌شنبه ۲۳ آذرماه ۱۴۰۲ برگزار شد، گفت: دامغان شهرستانی غنی از جاذبه‌های تاریخی ازجمله تپه حصار، مسجد تاریخانه، کاروانسرای شاه‌عباسی و … است و با مشارکت همگانی، شاهد شکوفایی آثار و ابنیه تاریخی هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان با اشاره به اینکه با تلاش‌های وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، انجمن خیرین میراث فرهنگی تأسیس‌شده است، افزود: برای حفاظت از میراث‌فرهنگی و توسعه گردشگری، وجود انجمن خیرین میراث فرهنگی در شهرستان دامغان لازم است و باید این امر باهمت مردم متمدن این شهرستان انجام شود.

امیر کرم زاده رویداد آوای حصار را رویداد فریاد تپه حصار هفت‌هزارساله برای رهایی از آسیب‌ها دانست و گفت: برگزاری رویداد پژوهشی آوای حصار کاری مطلوب است زیرا این رویداد به معرفی علمی و اهمیت این تمدن به مردم استان می‌پردازد و لازم است تا در سال‌های آینده برای برگزاری رویدادی ملی و بین‌المللی تلاش شود.

او با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم نگاه‌ ویژه‌ای به حوزه میراث‌فرهنگی دارد، افزود: یکی از مصوبات سفر استانی رئیس جمهوری به استان سمنان بررسی جابه‌جایی ریل راه‌آهن در تپه حصار بود که با کارشناسی‌های انجام‌ شده، در آینده‌ای نزدیک شاهد تحقق مطالبه مردم این شهرستان یعنی جابه‌جایی مسیر ریل راه‌آهن از تپه حصار و درنهایت ثبت جهانی این تپه هفت‌هزار ساله باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان با اشاره به اینکه آثار تاریخی شهرستان دامغان مستعد ثبت جهانی است، گفت: لازمه ثبت جهانی یک اثر، منطبق بودن آن با معیارها و ملاک‌های سازمان‌های جهانی است، بنابراین باید با کمک دانشگاه‌ها، شوراهای اسلامی شهر و شهرداری‌ها برای مناسب‌سازی ابنیه و آثار تاریخی مانند تپه حصار، کاروانسراها و … اقدام کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092401310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha