فعالیت پژوهشگاه میراث‌فرهنگی باید جذاب در اختیار مخاطبان قرار گیرد/ رونمایی از تازه‌های نشر

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: باید فعالیت‌های خود را به صورت جذاب در اختیار مخاطبان قرار دهیم و برای یک سال آینده و سال‌های آتی برنامه ریزی کنیم. باید دست به دست هم دهیم تا میراث فرهنگی را نجات دهیم و سپس به پژوهش و بعد به احیای آن بپردازیم.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، مراسم اختتامیه برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری امروز دوشنبه ۲۷ آذرماه  با حضور علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور در سالن اجتماعات موزه ملی ایران برگزار شد.

در این برنامه، ذات الله نیکزاد معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: در این هفته تلاش شد که برنامه‌های متنوعی را به اجرا در بیاوریم که نشان دهنده کار واقعی در این پژوهشگاه باشد. هدف معرفی پژوهشگاه و کارنامه یک ساله آن بود.

او افزود: نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی در موزه ملی برگزار شد و در نمایشگاه فن بازار که در مصلی برپا شد نیز غرفه‌ای به پژوهشگاه اختصاص یافت. همچنین نشست‌های تخصصی با دانشگاه و مؤسسات دیگر به صورت مشترک برگزار شد. از چند ماه پیش سعی شد برنامه ریزی برای اجرای هفته پژوهش توسط شورای برنامه ریزی انجام شود. در شورای وزارتخانه نیز برنامه‌ها مطرح شد و مورد بحث قرار گرفت.

فعالیت پژوهشگاه میراث‌فرهنگی باید جذاب در اختیار مخاطبان قرار گیرد/ رونمایی از تازه‌های نشر

نیکزاد تصریح کرد: تشکیل شورای سیاستگذاری هفته پژوهش، هماهنگی با پژوهشکده‌ها از جمله برنامه‌های دیگر این هفته بود.

معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی بیان کرد: طراحی و آماده سازی و چاپ شیت های مربوط به فعالیت‌های پژوهشگاه، آماده سازی آثار فرهنگی و تاریخی برای نمایش آثار باستانی و اسناد، آماده سازی کتاب‌های نشر شده، برپایی نمایشگاه به تفکیک و موضوعات تخصصی در تالارهای موزه دوران اسلامی، نمایشگاه گنج‌های پنهان درباره روتوش نگاتیوهای تاریخی در کاخ گلستان بخشی از برنامه‌ها بود.

او از برگزاری نشست‌های تخصصی توسط معاونت‌های وزارت میراث فرهنگی به صورت مشترک با پژوهشگاه خبر داد و تصریح کرد: امیدواریم در سال پژوهشی جدید این نشست‌ها بیشتر باشد.

نیکزاد عنوان کرد: تلاش شد با استان‌های مختلف ارتباط گرفته شود تا طرح‌هایی که در استان‌ها اجرا شده مورد بررسی قرار گیرد. این نشست‌ها در تهران، یزد، گیلان و خوزستان توسط پژوهشکده‌ها برگزار شد.

به گفته معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی امسال نشست‌های ترکیبی نیز با همکاری پژوهشکده انجام شد و ۲ پژوهشکده با هم درباره دیدگاه‌های مشترک صحبت کردند. همچنین قرار است پژوهش و مرمت مجسمه نادرشاه پژوهش‌های باستان شناسی سد چهرآباد و کاوش‌های کانی سیب انجام شود.

تشکیل شورای پژوهشی در استان ها

در ادامه این برنامه، مصطفی ده پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بیان کرد: باید فعالیت‌های خود را به صورت جذاب در اختیار مخاطب قرار دهیم و برای یک سال آینده و سال‌های آتی برنامه ریزی کنیم. باید دست به دست هم دهیم تا میراث فرهنگی را نجات دهیم و سپس به پژوهش و بعد به احیای آن بپردازیم.

او افزود: شورای پژوهشی برای استان‌ها در نظر گرفته شده که در ۶ ماه گذشته پیگیر آن بودیم و اعضای آن تا حدودی مشخص شده اند.

فعالیت پژوهشگاه میراث‌فرهنگی باید جذاب در اختیار مخاطبان قرار گیرد/ رونمایی از تازه‌های نشر

پژوهشگران برتر معرفی شدند

در این مراسم از علیرضا انیسی، ذات‌اله نیکزاد، آزیتا علیزاده، لیلا خسروی، مهناز شریفی، جبرئیل نوکنده، حنان بحرانی‌پور، منیژه هادیان دهکردی، فتح‌اله نیازی، سحر نوحی، رضا امینی، پونه مصطفوی، شمسی خادملو، بهار بیشمی، خه‌بات درفشی، سامرا سلیم‌پور، نادیا پورعباس تحویلداری، روح‌اله دهقان، فریده مجیدی، گیتی دشتکی اعضای هیأت علمی و کارشناسان پژوهشی برتر پژوهشکده‌های ابینه و بافت‌های تاریخی-فرهنگی، باستان‌شناسی، حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی، زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون، مردم‌شناسی و گروه‌های پژوهشی گردشگری، میراث‌طبیعی و هنرهای سنتی با اهدای تندیس هفته پژوهش و لوح تقدیر قدرانی شد.

همچنین طرح «ضبط، ثبت و طبقه‌بندی ۳۰ نمونه از موسیقی بلوچی در منطقه ایرانشهر و سرباز» که توسط افشین نادری کارشناس پژوهشکده مردم‌شناسی انجام شده است، به عنوان طرح پژوهشی برتر معرفی و مورد تجلیل قرار گرفت.

در ادامه این مراسم از ۱۹ عنوان کتاب منتشر شده در پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، همزمان با هفته پژوهش رونمایی شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092701472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha