اجرای ۹ ویژه برنامه پاسداشت میراث جهانی یلدا در تاسیسات گردشگری تربت حیدریه

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه از اجرای ۹ جشن آیینی یلدایی همزمان با نخستین سالگرد ثبت جهانی یلدا در مجموعه‌های تاریخی و گردشگری این شهرستان خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی علی محمدی با اعلام این خبر افزود: این آیین سنتی  به مناسبت پاسداشت ثبت جهانی شب یلدا در فهرست میراث ناملموس چند ملیتی یونسکو در آستانه بلندترین شب سال در اقامتگاه‌های بومگردی، روستاهای گردشگری و با مدیریت انجمن‌های میراث‌فرهنگی، انجمن‌های شعر و ادبیات، شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری و به‌صورت  عمومی در سطح شهرستان برگزار می‌شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه ادامه داد: آیین‌ها و سنت‌های ارزشمند ایران زمین در خود شور و نشاط دارد و می‌توان با برگزاری آن‌ها به اشکال مختلف این نشاط و شادابی را در جامعه تقویت کرد.

او تصریح کرد: شب یلدا از جمله مراسم شادی است که با آیین‌های زیبا و دورهمی‌های خانوادگی و فامیلی لحظات لذت‌بخشی را برای مردمان در دنیای پرهیاهوی امروز فراهم می‌کند.

محمدی تأکید کرد: بخشی از حفاظت از میراث‌فرهنگی ناملموس به عهده مردم است که آن‌ها طی صدها سال این وظیفه را با برگزاری درست و دقیق و عاشقانه سنت‌ها و آیین‌های ایرانی مثل شب چله انجام داده‌اند.

او یادآور شد: در این شب در شهرها و روستاهای سطح شهرستان  با خوراکی‌ها و تنقلات و مراسم های خاص از جمله مراسم سنتی کف زنی ، قرمه کنی، لچار و ... بزرگترین شب سال را گرامی می‌دارند.

محمدی افزود: «لِچار» یا مربای کدو حلوایی که بانوان روستاهای تربت‌حیدریه آنرا با شیره انگور می‌پزند و  از دیرباز تاکنون در شب‌های سرد زمستان  به عنوان یک رسم یلدایی، گرمابخش مجالس شادی و بزم مردم این منطقه بوده است.

او ادامه داد: مراسم سنتی کف زنی و حلواجوزی منطقه بایگ تربت حیدریه که در فهرست میراث ناملموس ثبت ملی شده است در محافل خانوادگی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402093001736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha