دانش آموزان دامغانی به نقّاشی و طرّاحی با موضوع مسجد تاریخانه پرداختند

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان گفت: به ‌مناسبت روز تاریخانه، دانش آموزان دامغانی به نقّاشی و طرّاحی با موضوع مسجد تاریخانه پرداختند.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، مجتبی اکبرپور روز شنبه ۱۶ دی‌ماه ۱۴۰۲ گفت: ۹۰ نفر از دانش آموزان مقطع چهارم ابتدایی مدرسه شاهد با حضور در مسجد تاریخانه، به طراحی و نقاشی زوایای مختلف این مسجد کهن و تاریخی پرداختند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان با اشاره به اینکه این برنامه به مناسبت ۱۵ دی‌ماه، سالروز ثبت مسجد تاریخانه دامغان در فهرست آثار ملی ایران برگزار شد، افزود: دانش آموزان ضمن بازدید از این بنای فاخر، با بهره‌مندی از توضیحات مربیان و راهنمایان با پیشینه تاریخی و فرهنگی تاریخانه آشنا شدند.

مجتبی اکبرپور بابیان اینکه مسجد تاریخانه یکی از مهم‌ترین بناهای بازمانده‌ از قرون اولیه اسلامی در ایران است، گفت: نام مسجد از دو واژه‌ی تاری و خانه تشکیل‌شده است که تاری لفظ ترکی و به معنای خدا است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان افزود: شیوه معماری مسجد تاریخانه برگرفته از ویژگی‌های معماری اصیل دوره‌ی ساسانی است و مناره‌ای آجری در دوره‌ی سلجوقیان به این مجموعه افزوده‌شده است.

مسجد تاریخانه در ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ۸۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402101700876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha