ثبت ۲ میراث ناملموس ملایر در فهرست میراث‌ ناملموس کشور

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ملایر از ثبت ملی مهارت بافت نقش فرش روستای میشن و فن تهیه آش چغندر بدو در روستای علی آباد دمق ملایر خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از  روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان، ابراهیم جلیلی، سه‌شنبه ۳ بهمن‌ماه گفت:  "نقوش ذهنی بافت قالی‌های روستای میشن" که یکی از مراکز فعال قالی بافی کشور است و نقوش ماهی ریزه و بته جقه آن توسط بانوان قالی باف شهرستان ملایر بافته می‌شود، به عنوان یک فن و هنر زنده ثبت شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ملایر گفت: در شهرستان ملایر ۴ نقش و مهارت بافت فرش پیچ جوزان، چهارچنگ روستاهای کِسب و نَنَج ، نقش ماهی ازندریان و روستاهای اطراف و نقوش میشِن ملایر در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسید است.

جلیلی افزود: یکی از هنرهای اصلی دستی در شهرستان ملایر هنر قالی بافی است که در اکثر مناطق روستایی و شهری ملایر بافته می‌شود که در بازارهای ایران و جهان از شهرت و آوازه بسیار زیادی برخوردار است. سنت قالی بافی در شهرستان ملایر و روستاهای این شهرستان باعث شده که این شهرستان تبدیل به یکی از مراکز عمده بافت قالی‌های لری در غرب ایران به شمار برود.

او هدف از شناسایی این نقش و نگارهای اصیل و مهارت فنی بافت فرش‌های قدیمی را جلوگیری از منسوخ شدن، پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس، حصول اطمینان از احترام به میراث ناملموس، بالابردن سطح آگاهی نسبت به اهمیت فرش دستباف و درراستای پاسداری از این میراث ناملموس عنوان کرد.

جلیلی افزود: فن تهیه آش چغندر بدو روستای علی آباد دمق ملایر نیز در فهرست میراث ملی ناملموس کشور به ثبت رسید . آش چغندر بدو با توجه به اینکه چغندر در شش ماهه دوم سال برداشت می شود بیشتر یک آش فصل سرد است که مشابه آبگوشت است و شامل حبوبات ، گوشت ،و .... بوده و  نوشیدنی این آش بیشتر شربت شیره است. 

جلیلی بیان داشت: علم پزشکی خوردن آش ها را بسیار مفید و برای سلامتی بدن عالی می داند و در شهر ملایر علاوه بر آش چغند بدو ، آش بادمجان ، آش ماسوا ، آش ترش و.. در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شده است .

او هدف از شناسایی این  فن‌های تهیه آش‌های محلی را جلوگیری از منسوخ شدن، پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس، بالابردن سطح آگاهی نسبت به اهمیت آش‌ها عنوان کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402110300167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha