سایت موزه‌ها و چالش‌های حفاظت و مرمت اسکلت و یافته‌های باستان‌شناختی/ حفاظت و مرمت تدفین‌های میدان امام (ره) شهر همدان

دهمین گفتمان حفاظت و مرمت به همت پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی پژوهشگاه برگزار و در آن مباحث حفاظت و مرمت تدفین‌های میدان امام (ره) شهر همدان و سایت موزه‌ها و چالش‌های حفاظت و مرمت اسکلت و یافته‌های باستان‌شناختی بررسی شد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، بابک حجتی پژوهشگر و مرمتگر آثار تاریخی شهر همدان در نشست حفاظت و مرمت گفت: عاج و استخوان ناهمسانگرد هستند یعنی فیبریل‌های کلاژن و ساختار هم پیوند با آنها ویژگی‌های دایرکشال دارند. به همین خاطر عرض، طول و ضخامت و ویژگی‌های مکانیکی استخوان‌ها با هم متفاوت است. رطوبت در دراز مدت منجر به هیدرولیز اوسئین می‌شود که موجب زوال و تاب برداشتن استخوان می‌شود.

او افزود: این هیدرولیز تا جایی ادامه پیدا می‌کند که ساختار استخوان کاملا فرو بریزد. نمک‌های غیرآلی و هیدروکسی آپاتیت ساختار استخوان را بعد از از بین رفتن اوسئین نگه می‌دارند اما استخوان‌هایی که در محیط‌های مرطوب و اشباع از آب به دست می‌آیند نمک‌های آلی و غیرآلی را جذب می‌کنند و ساختار آنها توسط اسیدهای موجود ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود، بنابراین شستشو و نمک‌زدایی یکی از اساسی‌ترین عملیات در نگهداری از استخوان‌هاست زیرا در صورت زدوده نشدن نمک‌ها با کریستاله شدن آنها ظاهر اثر پوسته پوسته خواهد شد.

پژوهشگر و مرمتگر آثار تاریخی شهر همدان تصریح‌ کرد: در محیط‌های اسیدی هیدروکسی آپاتیت بصورت محلول در می‌آید و در محیط‌های قلیایی کلاژن آلی هیدرولیز شده و معمولا در چنین شرایطی با حمله و فعالیت باکتریها مواجه هستیم این فعالیت باعث شکننده شدن هیدروکسی آپاتیت می‌شود بنابراین استخوان با نمک‌های قلیایی پوشیده شده و بصورت بی‌ثبات و خرد شونده از لحاظ ساختار در می‌آید. پلیمرها می‌توانند استخوان‌های مکشوفه از محیط‌های دریایی و خشک را در مقابل فعالیت‌های محیطی کم اثر کنند.

حجتی اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلات موجود در زمینه حفاظت و مرمت اسکلت‌ها و بقایای انسانی خاک و بستر تدفین‌هاست زیرا با چیدمان مجدد اسکلت‌ها همیشه بیم آن می‌رود که خاک مجددا روی بافت استخوان تاثیر بگذارد برای رفع این مشکل و پایدارسازی خاک٬خاک تدفین ها بوسیله تترااتیل اورتو سیلیکات استحکام بخشی شدند.

در ادامه مبحث سایت موزه‌ها و چالش‌های حفاظت و مرمت اسکلت و یافته‌های باستان‌شناختی با نگاه ویژه به سایت موزه عصر آهن تبریز توسط فریبا مجیدی دانش آموخته کارشناسی ارشد حفاظت و مرمت اشیای تاریخی و فرهنگی به بحث نهاده شد.

مجیدی در این باره گفت: سایت موزه عصر آهن تبریز بی‌گمان اولین سایت موزه در ایران است که با اسکلتها و سفال‌های بدست آمده از کاوشهای باستان‌شناسی این محوطه در معرض نمایش عموم است، بنابراین نحوه حفاظت و مرمت آنها با آثار مشابه که در ویترینها به نای در میآید یا در مخازن نگهداری می‌شود بسیار متفاوت است.

او افزود: پرسش  این است که در چنین موزه‌هایی؛ چه نوع شیوه مرمتی بایستی در پیش گرفت و نحوه ارائه آنها چه تفاوتی با موزه‌ها خواهد داشت.

دانش آموخته کارشناسی ارشد حفاظت و مرمت اشیاء تاریخی و فرهنگی تصریح‌ کرد: هدف از ارائه این مقاله رسیدن به پاسخ این پرسش‌ها است و به این منظور نحوه مرمت و نگهداری بویژه اسکلتهای یافت شده از کاوشهای باستان‌شناسی، در سایر موزه‌ها و سایت موزه‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

او گفت: با توجه به اینکه اسکلت‌های سایت موزه عصر آهن می‌بایست به همانگونه که بدست آمده بودند مجددا برای نمایش در محل اصلی خود قرار گیرند، مرمت آنها انجام شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402111100655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha