رونمایی از کتاب اجازات، اسناد و استفتاءات آیت‌الله اصفهانی(ره) در قم

با حضور آیت‌الله رضا استادی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، از کتاب اجازات، اسناد و استفتاءات آیت‌الله سیدابوالحسن اصفهانی(ره) در سالن اجتماعات مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه شهر قم رونمایی شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، این آیین روز چهارشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ با حضور جمعی از استادان، نویسندگان و پژوهشگران برگزار شد.

زهد و پشتکار دو ویژگی بارز علمای گذشته حوزه بود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این مراسم اظهار کرد: داشتن روحیه زهد و پشتکار، دو ویژگی بارز علمای گذشته بود که امروز نیز باید در حوزه علمیه، همین راه و روش دنبال شود.

آیت‌الله رضا استادی ادامه داد: تألیف این کتاب طی چندین سال یک پیام مهم برای همه محققان دارد و آن داشتن صبر و حوصله در به سرانجام رساندن طرح‌های علمی و پژوهشی است. 

او با بیان این که از اهل علم و دانایی انتظار می‌رود، در انجام کارهای پژوهشی همراه مؤلفان و محققان باشند، بیان کرد: پژوهشگران از تألیف آثاری همچون اجازات، اسناد و استفتاءات آیت‌الله سیدابوالحسن اصفهانی(ره) با وجود همه مشکلات، هراسی به دل ندهند.

کتاب اجازات، اسناد و استفتاءات آیت‌الله اصفهانی(ره) کارنامه ۲۵ ساله مرجعیت ایشان است

رئیس مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه نیز، با اشاره به کتاب اجازات، اسناد و استفتاءات آیت‌الله سیدابوالحسن اصفهانی(ره) گفت: این کتاب کارنامه دوره مرجعیت ۲۵ ساله ایشان است و اطلاعات مهمی از نحوه اداره حوزه علمیه و جامعه شیعی با اتکا به اسناد موجود و متقن ارائه می‌دهد.

حجت‌الاسلام رضا مختاری اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده هر ماه یک جلسه کتاب‌شناسی با حضور مؤلفان در مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه برگزار می‌شود.

کتاب اجازات، اسناد و استفتاءات آیت‌الله اصفهانی(ره) مروری بر یکی از دوران پرحادثه شیعه است 

همچنین نویسنده کتاب اجازات، اسناد و استفتاءات آیت‌الله سیدابوالحسن اصفهانی(ره) در این برنامه گفت: این کتاب مروری بر یکی از دوران سخت و پرحادثه شیعه است.

حجت‌الاسلام‌ مهدی باقری سیانی اضافه کرد: این کتاب مروری بر یکی از دوران سخت و پرحادثه شیعه است که همزمان با به قدرت رسیدن رضاخان در ایران، آتاتورک در ترکیه، ملک فیصل در عراق و حوادث کشف حجاب و قیام مسجد گوهر، شکل‌گیری و قدرت یافتن وهابیت و تخریب قبور بقیع است.

کتاب اجازات، اسناد و استفتاءات آیت‌الله سیدابوالحسن اصفهانی(ره) توسط مهدی باقری سیانی در ۴ جلد به رشته تحریر درآمده و انتشارات مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه در شمارگان ۵۰۰ نسخه آن را به بازار نشر عرضه کرده است.

گفتنی است، آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی از مراجع و فقهای مجاهد شیعه و از شاگردان ممتاز آیت‌الله ملا محمدکاظم خراسانی (آخوند خراسانی) بود. آیت‌الله اصفهانی افزون بر اشتغالات علمی، از فعالیت سیاسی نیز به دور نبود و در برهه‌های حساس از تاریخ معاصر نقش مؤثری داشته است.

ایشان در سال ۱۲۸۴ هجری قمری در روستای مَدیسه از توابع شهرستان لِنجان استان اصفهان زاده شد و در ۹ ذی‌الحجه سال ۱۳۶۵ هجری قمری وفات نمود و پیکر مطهر این عالم در حرم مطهر امام علی(ع) در نجف (عراق) به خاک سپرده شد.

از آیت‌الله اصفهانی آثار متعدد و متنوعی به جای مانده است که از آن جمله می توان به وسیلة النجاة، صراط النجاة، ذخیرة الصالحین، مناسک حج، حاشیه بر تبصرة المتعلمین علامه حلی و حاشیه بر عروة الوثقی اشاره کرد.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به کتابفروشی انتشارات مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه در قم، خیابان توحید (نیروگاه)، کوچه ۷ (کوچه شهید احمد حیدری)، پلاک ۲۲ مراجعه کنند و یا در قم با شماره تلفن ۳۸۸۰۲۲۳۲ با پیش‌شماره ۰۲۵ تماس بگیرند و یا به سایر کتابفروشی‌ها مراجعه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402112001239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha