۶ کیلومتر از بافت تاریخی شهر قم بهسازی شد

مدیرعامل سازمان زیباسازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر، با اشاره به بهسازی و زیباسازی ۶ کیلومتر از بافت تاریخی قم گفت: این اقدام در بهبود ظرفیت‌های گردشگری و افزایش ماندگاری زائران در شهر قم مؤثر است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم؛ علیرضا خاکی اظهار کرد: بهسازی بافت تاریخی شهر قم بر اساس توسعه درون‌زای این مناطق در حال انجام است تا اصالت و هویت محلات هدف حفظ شود.

مدیرعامل سازمان زیباسازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر افزود: بافت تاریخی قم در هسته مرکزی شهر واقع شده است و شامل ۱۰ محله اصلی می‌شود که از دوره قاجاریه شکل‌گرفته‌اند؛ محله‌های گذرخان، اسحاقیه، الوندیه، عشقعلی، مسجد جامع، چهارمردان، باغ‌پنبه، سیدان و گذر ننه‌عباس از مهم‌ترین این محلات هستند.

او مساحت بافت تاریخی شهر قم را ۲۲۰ هکتار است برآورد و خاطرنشان کرد: بافت تاریخی از مهم‌ترین نقاط هدف در بازآفرینی شهری قم در کنار بافت فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی است.

او بیان کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف مجموعه شهری قم در بهسازی بافت تاریخی قم، ایجاد بسترهای لازم برای توسعه گردشگری چندمنظوره در قم و افزایش جاذبه‌های تاریخی در بین زائران و گردشگران است که می‌تواند در نهایت به افزایش ماندگاری مسافران ورودی به قم منتهی شود.

خاکی گفت: محله‌های گذرخان، اسحاقیه، الوندیه، عشقعلی، مسجد جامع، چهارمردان و باغ‌پنبه، سیدان و گذر ننه‌عباس از محلاتی هستند که بهسازی آنان علاوه بر حفظ بافت سنتی معماری و شهرسازی ایرانی‌اسلامی می‌تواند در تبدیل آن‌ها به یک الگوی مطلوب در طرح‌های شهرسازی جدید بر مبنای سبک زندگی اسلامی تبدیل شود.

او بیان کرد: ساماندهی پیرامون بقعه سلطان محمد شریف، یکی از امامزادگان مهم درون بافت تاریخی که در راستای تکمیل گذر قلعه، ساماندهی میدان شهید مطهری و تکمیل بازسازی میدان کهنه و بهسازی مسجد جامع تا میدان کهنه از مهم‌ترین طرح‌های در دست اقدام شهرداری در بهسازی بخشی از بافت تاریخی قم است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر گفت: همچنین پیاده‌راه‌سازی در چهار ضلع حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و آرام‌سازی ترافیکی از طرح‌هایی است که در راستای ساماندهی بافت تاریخی قم انجام ‌یافته است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402113002287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha