پیشگامی باغ جهانی عباس آباد بهشهر در تدوین اسناد پنج‌گانه مدیریتی محوطه‌های میراث جهانی در ایران

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران گفت: پایگاه میراث جهانی باغ عباس آباد بهشهر در شرق مازندران در تدوین اسناد پنج گانه مدیریتی محوطه‌های میراث جهانی یونسکو در ایران پیشگام شد.

به گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، حسین ایزدی عصر دیروز یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ در نخستین جلسه رسمی هیأت راهبردی پایگاه میراث جهانی باغ عباس­‌آباد بهشهر که در محل اداره‌کل میراث‌فرهنگی مازندران، برگزار شد، از پیشگامی باغ جهانی عباس آباد بهشهر در تدوین اسناد پنج گانه مدیریتی محوطه های میراث جهانی یونسکو در ایران خبر داد. 

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران و رئیس هیأت راهبردی پایگاه میراث جهانی باغ عباس‌آباد در این مورد گفت: باغ عباس‌آباد بهشهر اولین اثر تاریخی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو که دارای چشم‌اندازهای طبیعی و تاریخی بی‌همتایی در ایران است که به دلیل تداخل­‌های مدیریتی سه دستگاه اجرایی میراث‌فرهنگی، منایع طبیعی و آب منطقه­‌ای با مشکلات عدیده­‌ای در بحث مدیریتی مواجه بوده است.

او با بیان اینکه به عقیده کارشناسان تنها راه­‌حل برون­‌رفت از این مشکلات تدوین طرح جامع پلان مدیریت در باغ عباس­‌آباد بهشهر است؛ تصریح کرد: این اداره‌کل با عقد قرارداری با دانشگاه مازندران به‌عنوان عالی­‌ترین مرجع علمی استان، مسئولیت تهیه این طرح را به آن دانشگاه واگذار کرد.

ایزدی به تصویب طرح تهیه شده توسط اساتید سرشناس در حوزه­‌های معماری، شهرسازی، باستان‌شناسی و گردشگری دانشگاه مازندران اشاره کرد و افزود: کمیته میراث جهانی یونسکو جهت بهبود وضعیت مدیریت محوطه‌های میراث‌جهانی تهیه پنج سند را به تمامی کشورها توصیه کرده است که برای اولین بار در ایران، این اسناد پنج‌گانه در پلان مدیریت میراث جهانی باغ عباس­‌آباد بهشهر لحاظ شده است. این اسناد، سند مدیریت حفاظت، سند مدیریت بحران، سند مدیریت مشارکتی، سند مدیریت توسعه و تغییرات کالبدی و سند مدیریت گردشگری را شامل می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران اذعان کرد: در گام بعدی این پلان، تفاهم­‌نامه­‌ای به امضای هر سه دستگاه متولی باغ جهانی عباس‌آباد تحت نظارت استاندار مازندران خواهد رسید و امیدواریم با اجرایی شدن آن شاهد بهبود در وضعیت این مجموعه تاریخی بی­‌نظیر در ایران اسلامی باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402122101248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha