خانه‌های تاریخی دزفول، نگین‌های شهر باستانی

سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان دزفول گفت: یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم شهرستان دزفول، خانه‌های تاریخی است که همچون نگین‌های در شهر می‌درخشند.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، علیرضا خادم بیان کرد: دزفول به لطف جاذبه‌های فراوان خدادادی که در اختیار دارد، در زمینه‌های گردشگری تاریخی، مذهبی، طبیعتی، گردشگری سلامت و سایر نوع گردشگری، توانسته فعالیت‌های متنوعی را انجام دهد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان دزفول افزود: یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم شهرستان دزفول، خانه‌های تاریخی است که همچون نگین‌های در شهر می‌درخشند. هر یک از این خانه‌ها به تنهایی نمادی از دوره‌های تاریخی مختلف در دزفول هستند و داستان‌های تاریخی شهرستان را با خود به ارمغان می‌آورند.

او تصریح کرد: این خانه‌ها دارای آثار معماری بسیار زیبا و منحصربه‌فردی هستند که نشانگر استعداد و زرنگی معمارانی است که در دزفول زندگی می‌کرده‌اند. این معماران با توجه به اقلیم، آداب و رسوم و فرهنگ‌های آن دوران، آثار فراوانی را خلق کرده‌اند که هنوز هم به چشم می‌خورند. اداره میراث فرهنگی نیز به حفظ و حراست از این آثار تاریخی می‌پردازد تا آینده‌نگران بتوانند از آنها بهره‌ برده شوند.

خادم اظهار کرد: یکی از خانه‌های تاریخی معروف، خانه تاریخی سید صدر است که متعلق به خاندان صدر، یک خاندان معروف در دزفول است. این خانه، نمونه‌ای از معماری دوره قاجار است و با سبک و منظره‌ای بسیار منحصربه‌فرد طراحی شده است. هرچند مساحت خانه خیلی بزرگ نیست ولی با استفاده هوشمندانه از فضا، بهترین استفاده را حاصل کرده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان دزفول ادامه داد: یکی از جنبه‌های مهم این خانه، استفاده هوشمندانه از مصالح بومی و احترام به آداب و فرهنگ رسوم محلی است. وقتی وارد این خانه می‌شویم، محیطی متفاوت و محرمانه به ما نشان می‌دهد که بیانگر حفظ اصل محرمیت در معماری محلی است. این اصل در تمامی خانه‌های تاریخی شهرستان به خوبی رعایت شده است.

او تصریح کرد: خانه تاریخی سید صدر، با توجه به محدودیت متراژ زمین، توانسته است به بهترین شکل از فضاها و زوایای مختلف خود استفاده کند. با استفاده از فضاهای داخلی و خارجی متناسب با نیازهای مختلف، این خانه به عنوان یک اقامتگاه مهمانان خوش‌نشینی ارائه می‌دهد.

خادم تاکید کرد: مالکان خانه تاریخی در شهرستان دزفول از جمله خانه سید صدر، نقش بسیار مهمی در حفظ و نگهداری این آثار معماری دارند. اداره میراث‌فرهنگی نیز با ارائه کمک‌های لازم، در حفظ این آثار تاریخی نقش موثری ایفا می‌کند.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی شهرستان دزفول بیان کرد: خانه تاریخی سید صدر شامل فضاهای مختلفی است، از جمله شبادون و شبستان، فضای داخلی و فضای بیرونی. هر یک از این فضاها ویژگی‌ها و کاربردهای منحصر به فرد خود را دارند که در طول فصول مختلف سال، استفاده بهینه از آنها صورت می‌گیرد.

خانه سید شمس الدین صدر در محله‌ای به نام محله کورناسون واقع شده است که یکی از محله‌های قدیمی شهر دزفول است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403010801230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha