بازنمود بناهای ایران در کارت‌پستال‌های تصویری دوره قاجار

باستان‌شناس و پژوهشگر در شب کارت‌پستال‌های تاریخی ایران به بازنمود بناهای ایران در کارت‌پستال‌های تصویری دوره قاجار پرداخت.

به گزارش میراث‌آریا، زینب علیزاده در نشست شب کارت‌پستال‌های تاریخی ایران به یکی از دو مضمون اصلی کارت‌پستال‌های تصویری دوره قاجار یعنی بناها پرداخت و در این خصوص که چطور گونه‌های مختلف بناهای ایران تحت تأثیر دو رویکرد شرق‌شناسانه و مستندنگارانه برای چاپ بر روی کارت‌پستال‌های آن روزگار انتخاب می‌شدند، اینکه ناشران اروپایی و بعدها ناشران ایرانی، هر یک به دنبال چه دستاوردی و ارائه چه تصویری از ایران بودند توضیحاتی را ارائه داد. 

او هم‌چنین اهمیت کارت پستال‌های یاد شده در عرصه پژوهش‌های امروز را مورد بررسی قرار داد و تصریح‌ کرد: پژوهش درباره  آنها از منظر مطالعات چند رشته‌ای چگونه می‌تواند به شناخت سیر تحول بناها در طی زمان، خواه تحول و دگرگونی در کالبد فیزیکی بنا، خواه کاربری و تعامل آن با بافت پیرامونی، کمک کند و به کسب رهیافت‌های بهتر برای مرمت و بازسازی و حتی کاربری مجدد بناهای تاریخی منجر شود.

علیزاده افزود: حفظ این کارت‌پستال‌ها، به معنای حفظ تصویر سازه‌هایی که اکنون دیگر موجودیت فیزیکی ندارند برای ما و آیندگان است و به تکمیل قطعات خالی مانده‌ای از تاریخ معماری ایران و فراتر از آن تاریخ ایران یاری می‌رساند.

احمد چایچی امیرخیز عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری نیز در ادامه با ارائه مقدمه‌ای از پیدایش کارت پستال گفت: کارت‌پستال مقوله مهم و گسترده‌ای است به نحوی که تمام نهادها در ایران نظیر شرکت نفت، راه آهن و ... کارت پستال دفترچه‌ای دارند.

او با اشاره به فعالیت‌های گسترده مهرداد اسکویی در زمینه ترویج کارت‌پستال و برقراری نمایشگاه‌هایی از کارت‌پستال‌های ایرانی در خارج از کشور تصریح‌ کرد: کارت‌پستال کاربرد خودش را در ادارات و سازمان‌ها حفظ کرده ولی متأسفانه در میراث‌فرهنگی هنوز آنطور که باید دیده نشده است.

چایچی افزود: گردشگران که به ایران می‌آیند مشتاق دیدن کارت‌پستال هستند اما متأسفانه اداره پست چرخه کارت پستال و صندوق پست را حذف کرده در صورتی که هنوز هم زیربنای گردشگری کارت پستال است. امیدواریم برگزاری این برنامه فتح بابی برای احیای کارت پستال در ایران باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403032101006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha