به گزارش میراثآریا، زینب علیزاده در نشست شب کارتپستالهای تاریخی ایران به یکی از دو مضمون اصلی کارتپستالهای تصویری دوره قاجار یعنی بناها پرداخت و در این خصوص که چطور گونههای مختلف بناهای ایران تحت تأثیر دو رویکرد شرقشناسانه و مستندنگارانه برای چاپ بر روی کارتپستالهای آن روزگار انتخاب میشدند، اینکه ناشران اروپایی و بعدها ناشران ایرانی، هر یک به دنبال چه دستاوردی و ارائه چه تصویری از ایران بودند توضیحاتی را ارائه داد.
او همچنین اهمیت کارت پستالهای یاد شده در عرصه پژوهشهای امروز را مورد بررسی قرار داد و تصریح کرد: پژوهش درباره آنها از منظر مطالعات چند رشتهای چگونه میتواند به شناخت سیر تحول بناها در طی زمان، خواه تحول و دگرگونی در کالبد فیزیکی بنا، خواه کاربری و تعامل آن با بافت پیرامونی، کمک کند و به کسب رهیافتهای بهتر برای مرمت و بازسازی و حتی کاربری مجدد بناهای تاریخی منجر شود.
علیزاده افزود: حفظ این کارتپستالها، به معنای حفظ تصویر سازههایی که اکنون دیگر موجودیت فیزیکی ندارند برای ما و آیندگان است و به تکمیل قطعات خالی ماندهای از تاریخ معماری ایران و فراتر از آن تاریخ ایران یاری میرساند.
احمد چایچی امیرخیز عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری نیز در ادامه با ارائه مقدمهای از پیدایش کارت پستال گفت: کارتپستال مقوله مهم و گستردهای است به نحوی که تمام نهادها در ایران نظیر شرکت نفت، راه آهن و ... کارت پستال دفترچهای دارند.
او با اشاره به فعالیتهای گسترده مهرداد اسکویی در زمینه ترویج کارتپستال و برقراری نمایشگاههایی از کارتپستالهای ایرانی در خارج از کشور تصریح کرد: کارتپستال کاربرد خودش را در ادارات و سازمانها حفظ کرده ولی متأسفانه در میراثفرهنگی هنوز آنطور که باید دیده نشده است.
چایچی افزود: گردشگران که به ایران میآیند مشتاق دیدن کارتپستال هستند اما متأسفانه اداره پست چرخه کارت پستال و صندوق پست را حذف کرده در صورتی که هنوز هم زیربنای گردشگری کارت پستال است. امیدواریم برگزاری این برنامه فتح بابی برای احیای کارت پستال در ایران باشد.
انتهای پیام/
نظر شما