نگرانی برای ۶ هزار سال تاریخ/ با متعرضان محوطه باستانی قلعه نو استان مرکزی برخورد قانونی می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: محوطه باستانی قلعه نو دارای آثاری از دوره‌های مختلف تاریخی است که متاسفانه توسط افراد سودجو با بولدوزر خاکبرداری شده است.

به‌گزارش میراث‌آریا، محمود مرادی نراقی روز جمعه ۲۹ تیر ماه ۱۴۰۳ در بازدید از تپه تاریخی قلعه‌نو به همراه فرماندهی یگان حفاظت اداره‌کل میراث فرهنگی مرکزی گفت: پرونده و گزارش های مربوط به تعرض به این تپه تاریخی تهیه و برای برخورد با متعرضان به این اثر تاریخی به دستگاه های قضایی اعلام شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: نگران تخریب شدن این محوطه چند هزار ساله باستانی هستیم، این تپه و داده‌های آن در استان مرکزی  بسیار خاص است.

او تصریح کرد: داده‌های این تپه متعلق به فرهنگ و تمدنی از حدود ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد تا حدود ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد وجود داشته اما در برخی مناطق احتمال دارد که در اوایل سال ۲۶۰۰ یا ۲۷۰۰ سال پیش از میلاد ناپدید شده باشد. این تمدن برای زمان قابل توجهی در ایران سکونت داشته‌است.

مرادی با اشاره به اینکه متاسفانه این تپه تاریخی مورد تعرض واقع شده است، بیان کرد: در حال رسیدگی و اقدامات قانونی در چارچوب تعقیب متخلفان هستیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با بیان اینکه با هر تعرض سهوی یا عمدی به آثار تاریخی برخورد قانونی و قاطع می‌شود، اظهار کرد: درصورت تخلف و آسیب رساندن به تپه‌های تاریخی برخورد قانونی با آنها انجام می شود.

تپه قلعه نو مربوط به هزاره یک و دو قبل از میلاد است و در شهرستان اراک، بخش مرکزی، دهستان معصومیه روسه ای قلعه نو  واقع شده و این اثر در ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۶۱۲۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403043001468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha