وقتی یک شهر کمر به خدمت بسته است/ در این حریم هر که بیاید غریب نیست

هنوز هم باورش نمی‌شود که به این راحتی محل اقامتش در مشهد مهیا شده است. از زمانی که تصمیم گرفت برای شهادت امام رضا به مشهد سفر کند برای تامین محل اقامت مشکل داشت. تقریبا تمامی هتل‌ها و مراکز اقامتی از قبل رزرو شده بود.

میراث‌آریا: دو دل شده بود که بالاخره برود مشهد یا نه؟ از یک طرف تهیه بلیت و محل اقامت برایش خیلی مشکل شده بود و از طرفی هم نمی‌دانست جواب دلش را چه بدهد؟ مدت‌ها بود دلش هوای امام رضا را کرده بود. توی همین حس و حال بود که در یکی از گروه‌های فضای مجازی یک پیام دید با یک شماره تلفن. تماس که گرفت باورش نمی‌شد، محل اقامتش درست شد. بسم‌الله گفت و راه افتاد و حالا در مشهد زائر امام مهربانی‌ها شده است.

پویش‌هایی برای خدمت به زائران امام رضا

این تنها حکایت یکی از زائرانی است که در دهه آخر ماه صفر به مشهد سفر کرده و به لطف پویش‌هایی که به همت مردم مشهد به راه‌افتاده موفق شد در محلی مناسب در مدتی که در مشهد حضور دارد اقامت کند. آن هم رایگان به همراه صبحانه، ناهار و شام.

پیامی که برایش آمده را دوباره نشانم می‌دهد.« برای اسکان رایگان در مشهد می‌توانید با شماره تلفن ۰۵۱۳۲۰۱۲۰۴۰ تماس بگیرید. پاسخگویی شبانه‌روزی»

به تلفنی که در پیام نوشته شده، زنگ می‌زنم باورم نمی‌شود با این که عقربه‌های ساعت، دقایق پایانی شب را نشان می‌دهد، فردی خوش‌برخورد از آن طرف خط پاسخم را می‌دهد و برای دریافت اقامت رایگان در مشهد راهنمایی‌ام می‌کند.

کنجکاو می‌شوم که بدانم این تلفن و پویش را چه کسانی در مشهد راه‌اندازی کرده‌اند، فردا صبح از بعضی خبرنگاران مشهد پرس‌وجو می‌کنم و می‌رسم به «قرارگاه هم محله امام رضا» سرشان حسابی شلوغ است. عده‌ای جوان دورهم جمع شده‌اند و این پویش را راه‌اندازی کرده‌اند. خوشبختانه ظرفیت اسکان هم زیاد دارند و به قول یکی از مسئولان این پویش، در این ایام زائری بدون جا و غذا نمی‌ماند.

وقتی با یکی از مسسئولان این قرارگاه صحبت می‌کنم می‌گوید: این قرارگاه مردمی است و به همت تعدادی از مردم مشهد و جوانان راه‌اندازی شده است. در این قرارگاه خدمات اسکان رایگان به زائران ارائه می‌شود. در کنار اسکان صبحانه، ناهار و شام هم به زائران داده می‌شود. زائری که به مشهد می‌آید روی چشم ما جا دارد. هیچ زائری نباید بدون جا و غذا بماند.

او ادامه می‌دهد: ما یک سامانه طراحی کردیم، در این سامانه تعدادی منزل شخصی، حسینیه، مدرسه، مسجد و ... ثبت شده و برای اسکان رایگان زائران رضوی آماده شده است. زائری هم که به مشهد سفر می‌کند از قبل از طریق تلفن محل اقامتش را در این سامانه ثبت می‌کند و وقتی به مشهد می‌رسد به محل اسکان راهنمایی می‌شود.

موکب‌هایی شبیه موکب‌های عراق در اربیعن

به قسمت دیگری از مشهد می‌روم به خیابان شارستان در نزدیکی حرم مطهر، یک موکب بزرگ اینجا دایر شده است. موکبی که ظرفیت اسکان ۱۵ هزار نفر را در هر شب دارد. وقتی با رمضانی یکی از مسئولان این موکب صحبت می‌کنم می‌گوید: این موکب با هدف اسکان رایگان زائران طراحی و ایجاد شده و هر شب حداکثر تا ۱۵ هزار زائر در این موکب اسکان می‌یابند و در کنار اسکان رایگان، به همت مردم و خیرین صبحانه، ناهار و شام رایگان هم به زائران ارائه می‌شود.

می‌گویم درست مثل موکب‌های کربلا در ایام اربعین، که جواب می‌دهد: دقیقا. و بعد ادامه می‌دهد: شما موکب‌های عراق را دیده‌اید. اینجا دقیقا مثل موکب‌هایی است که ایام اربعین در عراق برپا می‌شود. زائر امام رضا روی سر ما جا دارد و اینجا مردم و جوانان با جان و دل به زائران ایرانی و غیر ایرانی خدمت می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: خوشبختانه مردم و خیرین پای کار هستند و این موکب به لطف خدا تا کنون برای اسکان زائران مشکلی نداشته است. تمام خدمات رفاهی برای زائران فراهم شده. سرویس بهداشتی، حمام، پارکینگ، نمازخانه، نانوایی سیار، خشکشویی و اتوی لباس زائران، دوخت و دوز لباس، نظافت، واکس، سلمانی و ...همه این خدمات در این موکب برای زائران فراهم شده است.

اسکان رایگان در زیرگذر حرم

در حال صبحت با رمضانی هستم که یکی از مسئولان استانداری را می‌بینم او می‌گوید: خوشبختانه در مشهد علاوه بر دستگاه‌های دولتی، مردم و خیران نیز پای کار آمده‌اند و می‌توان گفت تمام مشهد پای کار زائران است و همه کمر به خدمت زائرن بسته‌اند.

او به تشکیل «قرارگاه عملیاتی خدمات سفر» اشاره کرد و افزود: این قرارگاه با مشارکت و همت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان راه‌اندازی شده و شماره تلفن ۰۵۱۳۷۰۴۵ به‌عنوان پل ارتباطی با این قرارگاه تعیین شده و زائران در تماس با این سامانه می‌توانند از خدمات رایگان اسکان و غذا در مشهد بهره ببرند.

او همچنین به مشارکت آستان‌قدس رضوی در اسکان رایگان زائران اشاره می‌کند و می‌گوید: در زیرگذر حرم مطهر نیز اماکنی برای اسکان رایگان زائران تعبیه شده و ظرفیت بسیار بالایی دارد. زائران در این محل نیز می‌توانند شب‌ها استراحت کنند.

منزلم نذر زائر آقا

با گشت‌وگذاری در سطح مشهد می‌توان دریافت که این روزها شهر تمام و کمال در خدمت زائران است. هر کس هر کاری از دستش بر می‌آید برای زائران انجام می‌دهد. در هنگام تهیه این گزارش با مردمی برخورد می‌کنم که منازل شخصی خود را به صورت رایگان به زائران اختصاص می‌دهند. بیشتر که پیگیری می‌کنم متوجه می‌شوم به همت تعدادی از اهالی رسانه در مشهد، پویش «مهمان داریم» راه‌اندازی شده و زائران برای اسکان به منازل مردمی راهنمایی می‌شوند که برای میزبانی رایگان از زائران داوطلب شده و منزل خود را به زائران امام هشتم اخصاص داده‌اند.

بعضی‌ها هم حسینیه هیئت خود را به زائران می‌دهند. جواد یک راننده اتوبوس در مشهد است. حسینیه‌ای دارند که حدودا ۱۵۰ متر است. با کمک چند نفر از دوستانش حسینیه را تجهیز کرده‌اند و حالا در ایام شهادت امام رضا (ع) میزبان کاروان‌هایی هستند که از راه دور و نزدیک به مشهد مقدس سفر می‌کنند.

تقریبا تمام شهر این حال و هوا را دارد. پایین شهر و بالاشهر هم ندارد همه در خدمت زائران امام رضا هستند. انگار یک شهر مهمان دارد.

من بچه پایین این شهرم

به حاشیه شهر مشهد می‌روم به یکی از هیئت‌های مشهد. امیر کاظمی با تعدادی از دوستانش این روزها کارشان شده خدمات‌رسانی به زائران امام رضا (ع). می‌گوید امسال هیئت نداریم تمام وقت بچه‌ها صرف خدمت به زائران شده است.

خودش و چندنفر از بچه‌های هیئت شده‌اند مسئول تهیه و توزیع غذا برای زائران. چندنفر هم مسئول ثبت نام، راهنمایی و سامان‌دهی زائران برای اسکان و تعدادی هم ماشین‌های خود را آورده‌اند و شده‌اند سرویس رایگان زائران به مقصد حرم. این روزها در کل شبانه‌روز دو ساعت هم نمی‌خوابند. همه فکر و ذکرشان شده خدمت به زائران امام هشتم.

پاهای پر آبله در جاده‌های خراسان

هنگام تهیه این گزارش از زائران پیاده هم می‌شنوم و ستادی که تشکیل شده و مخصوص خدمت‌رسانی به زائران پیاده است.

به جمعیت خدمتگزاران به زائران پیاده امام رضا می‌روم و با حسین رضایی عضو هیئت‌امنا و سخنگوی این جمعیت راهی محور نیشابور به مشهد می‌شوم تا از نزدیک زائران پیاده را ببینم. وقتی با رضایی صحبت می‌کنم، می‌گوید: امسال پیش‌بینی کرده‌ایم ۵۰۰ هزار زائر پیاده وارد مشهد مقدس خواهند شد برای همین تمام هم و غم ما خدمت شایسته به این زائران است.

او می‌گوید: این ستاد از حدود ۲۰ سال پیش در مشهد کار خود را آغاز کرد آن روزها خیلی مشکلات داشتیم اما خوشبختانه امروز بخش دولتی و مردم پای کار آمده و از این ستاد حمایت می‌کنند.

به محور نیشابور به مشهد که می‌رسیم فضا کلا تغییر می‌کند. اینجا زائران پیاده حال و هوای دیگری دارند. درست شبیه حس و حال زائران پیاده اربعین.

بعضی‌ها چند روز توی راه هستند و تازه به نزدیکی مشهد رسیده‌اند و یکی دو منزل با مشهد بیشتر فاصله ندارند. اشک شوق بر روی گونه‌های خیلی‌هاشان جاری است و دلشان برای زیارت امام هشتم تنگ شده است.

با بعضی از زائران پیاده که صحبت می‌کنم حال و هوایی دارند که خریدنی است. اینجا موکب‌ها شبانه‌روزی در حال خدمت هستند. زائران از پیر و جوان و زن و مرد در مسیر جاده به سمت حرم نورانی امام هشتم در حال حرکت هستند.

کنار یکی از موکب‌ها بنری نصب شده و شعر زیبایی روی آن نوشته شده است: «در این حریم هر که بیاید غریب نیست / هر کس که دل شکسته بُوَد بی‌نصیب نیست.» شعرش به دلم می‌نشیند. انگار از همینجا می‌شود زائر شد و در حرم بود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403061300854
دبیر مدیر سیستم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha