اولین جلسه کمیته طبیعت‌گردی استان قم برگزار شد

نخستین جلسه کمیته طبیعت‌گردی استان قم در سالن جلسات اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم برگزار شد.

به ‌گزارش میراث‌آریا، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم در این جلسه گفت: در راستای ابلاغ آیین‌نامه طبیعت‌گردی مصوبه هیئت وزیران، اولین جلسه این کمیته تشکیل شد.

علیرضا ارجمندی اظهار کرد: با توجه به ظرفیت استان قم در عرصه طبیعی، محیط‌زیستی، تالاب‌ها و مناطق حفاظت‌شده؛ با برنامه‌ریزی مناسب، می‌توان این ظرفیت‌ها را برای استفاده درست و بهینه گردشگران مهیا کرد.     

او همچنین به مرمت چند درخت کهنسال در سال گذشته در این استان اشاره و خاطرنشان کرد: ۲۷ درخت کهنسال در استان قم ثبت ملی شده است.  

او با اشاره به ویژگی‌های استان قم در بخش‌های مختلف گردشگری، صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی تصریح کرد: باید از ظرفیت رسانه‌ها و نیز ظرفیت‌های مردمی برای معرفی این آثار و اماکن بهره ببریم.

بسیاری از آثار طبیعی قم مانند دریاچه نمک و دریاچه حوض‌سلطان برای مردم ناشناخته است

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم نیز در این جلسه، لزوم انجام مطالعات پایه زیست‌محیطی را ضروری دانست.

محمدحسین بازگیر با اشاره به این که قم در محور مواصلاتی ۱۷ استان کشور قرار دارد، گفت: بسیاری از آثار طبیعی این استان همچون دریاچه نمک و دریاچه حوض‌سلطان برای مردم ناشناخته است.

او خاطرنشان کرد: همچنین کوه دوبرادران شهر قم از مهم‌ترین رُخنمون‌های «سازند قم» است.

او با بیان این که کمیته طبیعت‌گردی استان قم می‌تواند سیاستگذاری در حوزه میراث‌طبیعی انجام دهد، بر لزوم همکاری و همفکری دستگاه‌های مرتبط در این زمینه تأکید کرد و گفت: قم جزء استان‌های شاخص در بخش ثبت میراث‌طبیعی است.

او با اشاره تنوع گیاهی و حیوانی در این استان و در مسیر مهاجرت قرار داشتن پرندگان اظهار کرد: نیازمند تولید محتوا در این زمینه هستیم.  

همچنین رضا علی‌اصل از فعالان حوزه طبیعت‌گردی با اشاره به ثبت چندین اثر طبیعی در استان قم گفت: این استان دارای ظرفیت‌های متنوعی در این زمینه است و بازتعریف مسیرهای گردشگری و ایجاد ژئوپارک در استان قم ضروری است.

مجید ستایش معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم نیز در این جلسه حضور داشت و حاضران در جلسه دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را درباره مسائل مطرح‌شده بیان و بر تدوین یک برنامه و چشم‌انداز در زمینه طبیعت‌گردی در استان قم تأکید کردند. 

انتهای پیام/

کد خبر 1403062001221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha