مستند «روایت طرب انگیز طرب» پدیده جشنواره فیلم اردیبهشت شد/ دریافت ۲ جایزه بهترین پژوهش و مقام دوم مستند برتر

فیلم مستند عودپژوهی «روایت طرب انگیز طرب» کار مشترک مهدی ده دار، فرشید ایران پرست و حجت حاجی زاده، در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره فیلم اردیبهشت هرمزگان، با دریافت دو جایزه از سوی هیات داوران، پدیده این رویداد سینمایی شد.

به گزارش میراث آریا، نخستین محصول گروه رسانه ای و مستندنگاری «دریانما»( واحد فناور عضو شبکه همیاران ژئوپارک جهانی یونسکو-جزیره قشم) درباره سبک زندگی و فرهنگ و هنر ساحل نشینان خلیج فارس است؛ روایت تصویری شادمانه و آهنگین آن در قالب یک مستند ۲۷ دقیقه ای اقتباسی از کتاب «شناختنامه ساز ایرانی عود در خلیج فارس و هرمزگان» حجت حاجی زاده محصول انتشارات پر سرخ، چاپ اول، پاییز ۱۴۰۲، جزیره قشم محسوب می شود؛ این کتاب، محصول ۲۰ سال تحقیق علمی و مطالعه میدانی، حاجی زاده درباره ساز عود و سبک موسیقی طرب است.

این فیلم مستقل و پژوهش محور، قصه هم‌پیوندی ساز جهانی عود، سبک موسیقی طَرَب و میراث گمشده تمدن دریایی ایران را سوژه محوری خود قرار داده و روایت هایی کمتر بازگو شده از تعاملات فرهنگی و هنری ساحل نشینان با رویکرد میراث مشترک بشری و بینافرهنگی را برای نخستین بار وارد حوزه هنر سینما کرده است؛ قصه های شنیدنی و جذاب از سرگذشت ژانر موسیقایی محبوب «طَرَب» از کرانه خلیج فارس تا سواحل دوردست اقیانوس هند، یمن و زنگبار که با زبانی ساده به تصویر درآمده است.

روایت طرب انگیز طرب، به تهیه کنندگی «مهدی ده دار»، کارگردانی و تدوینگری «فرشید ایران پرست» تهیه و تولید شده است. پژوهش، نویسندگی و گفتار فیلم، را حجت حاجی زاده بر عهده داشته و صدابرداری و پشتیبانی فنی آن به همت علی ابوالقاسمی صورت گرفته است.

گفتنی است، این فیلم مستند پژوهشی تنها اثر مستند درباره ساز عود با نگاه فرامنطقه ای و بینافرهنگی یونسکو محسوب می شود که اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به مناسبت روز ملی خلیج فارس در جمع ایران پژوهان و باستان شناسان در تهران اکران شد و محتوای پژوهشی آن، از سوی موزه ملی ایران، مورد ستایش و تقدیر قرار گرفت.

شایان ذکر است، «هنر ساختن و نواختن ساز عود» در تاریخ ۹ آذرماه ۱۴۰۱ خورشیدی در فهرست میراث‌فرهنگی ناملموس یونسکو ثبت جهانی شد. «موسیقی طَرَب» با نقش آفرینی محوری «ساز عود» به عنوان یک میراث مشترک بینافرهنگی در جهان، از سپیده دم تاریخ تاکنون، پاینده و زاینده به حیات خود ادامه می دهد.

یادآور می شود، سیزدهمین جشنواره فیلم اردیبهشت هرمزگان با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای سینمایی در ۲ بخش استانی و ملی از ۱۷ شهریورماه در فرهنگسرای طوبا بندرعباس آغاز و آیین پایانی آن شامگاه سه شنبه ۲۰ شهریورماه با حضور جمعی گسترده از مسئولین و اهالی هنر هفتم برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403062101369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha