به گزارش میراثآریا، مریم مقدم، کارشناس ارشد برنامهریزی گردشگری در یادداشتی نوشت: رویدادها به عنوان یکی از محرکهای گردشگری و عامل مهم توزیع و باز توزیع گردشگران به مناطق مختلف در فصلهای مختلف مطرح است و از جمله عناصری بوده که میتواند در صورت تبیین درست، در مسیر تبدیل شدن به جاذبه قرار گرفته و به محور توسعه گردشگری در زمان یا مکانی خاص تبدیل شود.
گردشگری شهری یکی از مهمترین شاخصها برای سنجش میزان توسعه یافتگی شهرها در ابعاد مختلف است. در سالهای اخیر میزبانی همدان از جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان توانسته است استان را به یک مقصد متمایز در حوزه فرهنگی و گردشگری تبدیل کند. رونق گردشگری در صورتی که در مسیر درستی قرار بگیرد میتواند زمینهساز توسعه پایدار شهری باشد.
برخلاف باور عموم، گردشگری تنها محدود به وجود مکانهای فاخر تاریخی نمیشود، بلکه فرایندها و رویدادهای جاری در یک شهر نیز نقش مهمی در برندسازی و رونق گردشگری دارد. امروزه رویدادها برای احیای فرهنگها حیاتی بوده و افزایش اوقات فراغت موجب افزایش رویدادهای عمومی، جشنها و سرگرمیها شده است. در حال حاضر، دولتها از رویدادها به عنوان بخشی از استراتژی در توسعه اقتصادی، سازماندهی ملت و بازاریابی مقصد استفاده میکنند.
طی سالهای اخیر گردشگری رویدادهایی همچون جشنواره تئاتر و فیلم ، بسیار مورد توجه قرار گرفته و اثرات آن نیز در توسعه گردشگری به وضوح قابل مشاهده است. گردشگری رویداد برای مقصدهای گردشگری، عنصری کلیدی برای توسعه گردشگری به شمار میرود. ساکنان و مدیران شهرها و روستاها به شکل فزاینده ای تمایل دارند تا از طریق توسعه رویدادها، فرهنگ و طبیعت خود را با گردشگران به اشتراک بگذارند.
گردشگری رویداد شامل تمام رویدادهای برنامهریزی شده است. همدان به لحاظ فرهنگی از غنای بالایی برخوردار است و با سازماندهی و مدیریت اجرایی رویدادها به ویژه رویدادهای فرهنگی میتوان از این فرصت طلایی برای کسب منافع اقتصادی و فرهنگی ناشی از اجرای چنین رویدادهایی به خوبی بهرهمند شد.
گردشگری رویداد همچنین در رویکردی یکپارچه به توسعه و بازاریابی شناخته میشود و میتواند در دستههای رویدادهای ورزشی، دینی و فرهنگی تقسیم شود.
این رویدادها که شامل جشنواره های تئاتر یا فیلم، نمایش آداب و رسوم و سنتهای فرهنگی و برگزاری نمایشگاهها و جشنواره است، میتواند به دلایل متفاوت و با محتوای مختلفی همانند طنز، فیلم و موسیقی، صنایع، میراث فرهنگی قومی و بومی، سنن مذهبی، مناسبتهای مهم تاریخی، رویدادهای ورزشی، خوراک و نوشیدنی، گردش فصلها و محصولات کشاورزی برگزار شود.
بازدیدکنندگان به دلیل علاقه خاص به محصول، رویداد، میراث یا سنتی که جشن گرفته میشود، در این رویدادها شرکت میکنند. برگزاری جشنوارهها ی بینالمللی همچون تئاتر کودک و نوجوان میتواند به یک مقصد، سرزندگی میبخشد، جذابیت گردشگری آن را افزایش میدهد و انعکاس فرهنگهای محلی و قومی به بخشی از گردشگری فرهنگی تبدیل میشود؛ بنابراین گردشگری رویدادها میتواند با جلب افکار عمومی به ویژه گردشگران، زمینه توجه بیشتر به رویدادها را فراهم کند و موجب زنده ماندن آنها بشود.
نقش رویدادها در جذب گردشگر در فصول کم اوج
با توجه به تنوع و گستردگی رویدادهای گوناگون در کشورمان، گردشگری رویدادها دارای توانمندیهای بسیار در جذب گردشگر و توسعه گردشگری است.
باید در نظر داشته باشیم که یک رویداد، گردشگران را وادار به مشارکت میکند و موجب میشود گردشگر مدت زمان بیشتری در منطقهای که رویدادی در آن در حال برگزاری است بماند، از طرف دیگر رویداد برای مردم محلی و ساکنان آن منطقه اشتغالزایی ایجاد میکند، یک رویداد میتواند نقش کلیدی برای جذب گردشگر در فصول کم اوج داشته باشد.
گردشگری رویداد مخصوصاً در حوزه فرهنگ عامه و رویدادهای فرهنگی، دارای ظرفیت جذب گردشگر در یک مقصد است و موجب تنوعبخشی به محصولات گردشگری و فرهنگی، غلبه بر فصلی بودن گردشگری، ارتقای تصویر مقصد در ذهن گردشگران و حفظ، احیا و پویایی فرهنگ محلی میشود.
فرهنگ به عنوان یک منبع جذب گردشگر و کسب درآمد، عاملی برای توسعه اجتماعی و اقتصادی محسوب میشود، بنابراین برگزاری رویدادهای فرهنگی و بومی ظرفیت بالایی برای معرفی جاذبههای گردشگری، ارتقای هویت فرهنگی و موفقیتهای اقتصادی یک منطقه دارد و به توسعه پایدار گردشگری کمک میکند.
انتهای پیام/
نظر شما