اندیشکده گردشگری؛ کلیدی برای حل چالش‌های گردشگری

اندیشکده گردشگری به عنوان یک نهاد فکری و ایده پردازی جهت تولید خلاقیت، نقش مهمی در شناسایی چالش‌ها و ارائه راهکارهای نوین برای توسعه پایدار و حل مشکلات صنعت گردشگری ایفا می‌کند.

فرشید فیروزان کارشناس گردشگری در یادداشتی نوشت: صنعت گردشگری نقش بسزایی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور دارد، با توجه به پیچیدگی‌ها و چالش‌های موجود در این صنعت، نیاز به یک نهاد فکری و پژوهشی قوی و موثر که بتواند راهکارهای نوین و مبتنی بر دانش و خلاقیت  و ایده پردازی برای توسعه پایدار گردشگری ارائه دهد، بیش از پیش احساس می‌شود.
اندیشکده گردشگری به عنوان یک نهاد فکری و ایده پردازی جهت تولید خلاقیت، نقش مهمی در شناسایی چالش‌ها و ارائه راهکارهای نوین برای توسعه پایدار  و حل  مشکلات صنعت گردشگری ایفا می‌کند، اندیشکده با گرد هم آوردن متخصصان، پژوهشگران ، اندیشه‌ورزان، ایده پردازان و فعالان حوزه گردشگری، به تولید دانش و اطلاعاتی می‌پردازد که می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های کلان و خرد در این صنعت موثر باشد.

در حالی که اندیشکده‌ها و پژوهشگاه‌ها هر دو به تولید دانش و ارائه راهکارهای مبتکرانه می‌پردازند، تفاوت‌های مهمی بین این دو نهاد وجود دارد. اندیشکده‌ها بیشتر به مسائل سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری‌های کلان توجه دارند و تلاش می‌کنند تا با ارائه راهکارهای عملی، بر سیاست‌گذاری‌ها تاثیر بگذارند، در حالی که پژوهشگاه‌ها بیشتر به تولید دانش جدید و توسعه فناوری توجه دارند.
نکته قابل توجه این است که در برخی موارد، مرز بین اندیشکده و پژوهشگاه ممکن است مبهم باشد و برخی نهادها ویژگی‌های هر دو را داشته باشند، همچنین، بسیاری از اندیشکده‌ها به انجام پژوهش‌های کاربردی می‌پردازند و برخی پژوهشگاه‌ها نیز به مسائل سیاست‌گذاری علاقه‌مند هستند.
در نهایت، هر دو اندیشکده‌ها و پژوهشگاه‌ها نقش مهمی در پیشرفت جامعه ایفا می‌کنند و می‌توانند مکمل یکدیگر باشند.



اهمیت اندیشکده‌های گردشگری

۱- اندیشکده ها به عنوان مرکزتولید دانش و پژوهش، می‌توانند با انجام مطالعات بنیادی و کاربرد خلاقیت و ایده پردازی در حوزه گردشگری، به ارتقای سطح دانش و آگاهی و حل معضلات در این زمینه کمک شایانی کنند.
۲- اندیشکده‌ها با ارائه تحلیل‌های دقیق و مستند، به تصمیم‌سازان کمک می‌کنند تا سیاست‌های کلان و راهبردهای توسعه‌ای مناسب مبنی بر خلاقیت و ایده‌پردازی برای صنعت گردشگری تدوین کنند.
 صنعت گردشگری با چالش‌های پیچیده‌ای مانند رقابت جهانی، تغییرات اقلیمی، بحران‌های اقتصادی و اجتماعی مواجه است، اندیشکده‌ها می‌توانند با رویکردی بین رشته‌ای، به تحلیل این چالش‌ها و ارائه راهکارهای نوآورانه بپردازند.
۳- اندیشکده‌ها با انجام مطالعات در زمینه کیفیت خدمات، رضایت گردشگران و بهبود تجربه سفر، قادر خواهند بود به ارتقای کیفیت خدمات گردشگری کمک کنند.
با توجه به اهمیت توسعه پایدار، اندیشکده‌ها می‌توانند با تمرکز بر ابعاد اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی گردشگری، به تدوین برنامه‌های عملیاتی  نوآورانه برای توسعه پایدار این صنعت کمک کنند.
۴- اندیشکده‌ها می‌توانند با ایجاد ارتباط بین بخش‌های مختلف دولت، بخش خصوصی و جامعه ، به تقویت همکاری‌ها و هماهنگی‌ها در راستای توسعه گردشگری کمک کنند.
۵- اندیشکده‌ها با رصد روندهای جهانی و تحلیل بازارهای محلی، می‌توانند فرصت‌های جدیدی را برای توسعه گردشگری شناسایی کنند.
۶- اندیشکده‌ها می‌توانند با حمایت از نوآوری و خلاقیت، به توسعه محصولات و خدمات گردشگری جدید و جذاب کمک کنند.

 
۷- اندیشکده‌ها با انجام مطالعات دقیق و جامع، چالش‌های پیش روی صنعت گردشگری را شناسایی کرده و فرصت‌های جدید را برای توسعه این صنعت کشف می‌کنند.
۸- اندیشکده‌ها با ایجاد ارتباط بین بخش‌های مختلف صنعت گردشگری، دانشگاه‌ها، دولت و بخش خصوصی، به هم‌افزایی و همکاری بیشتر بین این بخش‌ها کمک می‌کنند.
۹- اندیشکده‌ها با انجام مطالعات جامع و تحلیل محیط کسب و کار، به تدوین استراتژی‌های توسعه گردشگری در سطح ملی و منطقه‌ای کمک می‌کنند.

در این راستا تاسیس اندیشکده گردشگری توسط  وزارت میراث‌فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌دستی کشور  و متانظر آن در استان‌ها می‌تواند راهبردی برای حل مشکلات  و چالش‌های گردشگری کشورمبتنی بر خرد جمعی  و راهکارهای خلاقانه و گامی مهم در جهت توسعه پایدار بر پایه دانش صنعت گردشگری در کشور باشد.
 

انتهای پیام/

کد خبر 1403103001811
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha