به گزارش میراثآریا، دومین نشست مشترک محمد ابراهیم زارعی رئیس پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری به منظور امضای تفاهمنامه مشترک بین پژوهشگاه، دانشگاه هنر و شهرداری شیراز که با حضور هادی شهدوست شیرازی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز، مهدی کلانتری رئیس سازمان حمل و نقل ریلی، ستار خالدیان رئیس دانشگاه هنر شیراز، مصطفی دهپهلوان رئیس سابق پژوهشگاه، علیرضا قلینژاد پیربازاری عضو هیأت علمی پژوهشگاه، ذاتالله نیکزاد معاون پژوهشی پژوهشگاه، معصومه مصلی سرپرست پژوهشکده باستانشناسی و مریم دارا مدیر امور حقوقی و بینالملل پژوهشگاه برگزار شد و طی آن مسائل مربوط به این تفاهمنامه مطرح و مورد بررسی طرفین قرار گرفت.
محمد ابراهیم زارعی در این نشست با بیان برخی نقطه نظرات در خصوص انعقاد این تفاهمنامه تصریح کرد: آنچه بعنوان تفاهمنامه مشترک بین پژوهشگاه، دانشگاه هنر و شهرداری شیراز به امض رسیده متن مقدماتی بوده و طی برگزاری جلسات مذاکره بزودی نهایی و به امضاخواهد رسید و جزئیات درست آن از سوی پژوهشگاه منتشر خواهد شد.
او با بیان اینکه این تفاهمنامه کامل نبوده و نیازمند انجام اصلاحات ساختاری است گفت: متن تفاهمنامه نیازمند اصلاحاتی است که با کارشناسی مدیران مربوط در دست اقدام است.
زارعی تأکید کرد: در تنظیم این تفاهمنامه تنها مواردی که از لحاظ شرح وظایف قانونی به عهده پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری است در نظر گرفته خواهد شد و سایر موارد که در حوزه معاونت میراثفرهنگی است به همان نهاد واگذار میشود.
رئیس پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه همگان در حوزه وزارتی دوستدار میراثفرهنگی این سرزمین هستند و دغدغه آن را دارند و برای ماندگاری آن تلاش میکنند خاطرنشانکرد: باید با بهرهگیری از تخصص مدیران مجموعه پژوهشگاه تصمیم نهایی و ملاحظات در نظر گرفته شود. سعی میکنیم در کمترین بازه زمانی مراحل اداری و حقوقی این تفاهمنامه را انجام دهیم تا پروژه خط ۲ قطار شهری شهر شیراز نیز با کمترین لطمه به سرانجام برسد.
در ادامه مصطفی دهپهلوان باستانشناس، دانشیار دانشگاه تهران و رئیس پیشین پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری با اشاره به پیشینه انجام این پروژه تصریح کرد: در جریان بازدید وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، از شهر تاریخی شیراز موضوع خط ۲ متروی شیراز که از محدوده مجموعه حافظیه و از زیر بلوار آزادی میگذرد، مطرح و بررسی و موضوع به پژوهشگاه سپرده شد.
او گفت: بهدنبال این تصمیم برخی از اعضای هیأت رئیسه وقت پژوهشگاه، مدیران و کارشناسان این حوزه از محل بازدید و طی جلساتی درخصوص چگونگی ادامه پروژه، مشخصات آن، برنامه آینده و نحوه بهرهبرداری از خط مترو بحث و گفتوگو و تصمیماتی گرفته و نهایتا مقرر شد؛ از آنجا که پروژه خط ۲ متروی شیراز که از محدوده بسیار بااهمیت حافظیه عبور کرده و دارای ویژگیهایی در مقیاس ملی است، برای تصمیم نهایی، در شورای فنی میراثفرهنگی وزارتخانه مطرح و تصمیم نهایی درباره آن گرفته شود.
رئیس پیشین پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری افزود: در همین راستا انجام بررسیهای علمی و باستانشناسی مورد نیاز( برای ارائه گزارش به معاونت میراثفرهنگی و شورای فنی وزارتخانه) در مسیر خط ۲ قطار شهری شیراز در قالب تفاهمنامه مشترک بین پژوهشگاه، دانشگاه هنر و شهرداری شیراز مطرح شد.
دهپهلوان خاطرنشانکرد: آنچه در این خصوص به امضا رسیده پیشنویس تفاهمنامه بوده که توسط من پاراف و در اقدامی اشتباه توسط شهرداری شیراز در دبیرخانه به ثبت رسیده است.
گفتنیاست، برخلاف آنچه از سوی برخی رسانهها در اقدامی شتابزده منتشر شد، پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری در راستای محقق ساختن نقش حاکمیتی خود در حوزه میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی نظارت بر فعالیتهای عمرانی را بمنظور به حداقل رساندن آسیب به آثار تاریخیفرهنگی سرزمین ایران در دستور کار دارد.
انتهای پیام/
نظر شما