موزه‌های قم در ایام نوروز پذیرای زائران هستند

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم گفت: موزه‌های این استان از جمله موزه مراجع، موزه مردم‌شناسی قم در خانه تاریخی زند، مقابر گنبد سبز و خانه تاریخی ملاصدرا در شهر کهک در ایام عید نوروز از ساعت ۱۰ تا ۱۴ پذیرای زائران و مسافران هستند.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، علیرضا ارجمندی درباره موزه مراجع گفت: گنجینه آثار مراجع تقلید، در مجموعه فرهنگی تاریخی منزل امام خمینی(ره) واقع در بلوار معلم شهر قم، روایتگر سیره و زندگی‌نامه ۱۲ نفر از مراجع و فقهای برجسته شیعه مانند آیات حاج شیخ عبدالکریم حائری، کوه کمره‌ای، سید محمدتقی خوانساری، بروجردی، امام خمینی(ره) و محمدتقی بهجت فومنی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم تصریح کرد: زندگی‌نامه و آثار مکتوب مراجع دینی به همراه عکس‌هایی از ایشان در فضایی بیش از ۲۸۰ مترمربع به نمایش درآمده است.

او گفت: موزه مردم‌شناسی قم در خانه تاریخی زند شهر قم به نشانی خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، کوچه ۱۷ واقع شده است و در این موزه فرهنگ، آداب و رسوم، اعتقادات، نوع پوشش و بینش اجتماعی حاکم بر جامعه در دوران گذشته قم به نمایش گذاشته شده‌ است.

ارجمندی خاطرنشان کرد: مقابر گنبد سبز واقع در مجموعه‌ای تاریخی و فرهنگی به همین نام قرار دارد که بنا بر اعلام تاریخ‌شناسان مدفن سه تَن از بزرگان اعراب اشعری و احیاءکنندگان قم در دوره اسلامی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم افزود: مجموعه‌ مقابر گنبد سبز مربوط به قرن هشتم هجری قمری در خیابان شهید روحانی، جنب گلزار شهدا قرار دارد و در ۱۵ دی سال ۱۳۱۰ هجری خورشیدی با شماره ۱۲۹ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده ‌است.

او گفت: خانه تاریخی ملاصدرا نیز در شهر کهک در حدود ۳۰ کیلومتری شهر قم، یادگاری ارزشمند از اقامت این دانشمند در قم است. این خانه از خشت خام، مَلات گِل و سقف با تیرهای چوبی ساخته ‌شده و دارای فضایی گیرا و قدیمی با سقفی بلند و پوشش گنبدی با دیوارهای سیاه و اندود گل و تزیینات گچ‌بُری ساده با کاربندی‌های زیبا در سقف است که چهار طرف آن دارای فضاهایی چهارگوش مسقف است.

ارجمندی با بیان این که خانه تاریخی ملاصدرا در ۵ دی سال ۱۳۷۵ هجری خورشیدی با شماره ثبت ۱۸۲۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، گفت: محمد ابن ابراهیم قوامی شیرازی ملقب به صدرالمتألهین یا ملاصدرا از بزرگان فلسفه اسلامی و از دانشمندان برجسته جهان است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403010500756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha