نخستین پایانه صادراتی فرش ایران در زنجان افتتاح شد

نخستین پایانه صادراتی فرش دستبافت ایران روز سه‌شنبه 15 مهرماه با حضور معاون روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهوری، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، رئیس مرکز ملی فرش ایران و مسئولان استان در زنجان افتتاح شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان، امیر ارجمند مدیرکل استان در مراسم افتتاحیه بیان کرد: «زنجان در زمینه فرش‌بافی قدمت زيادی دارد و بخش قابل‌توجهی از صادرات این محصول را به خود اختصاص داده است. قالی‌بافی از جمله هنرهای دستی است که در اکثر شهرها و روستاهای استان رونق و رواج دارد. راه‌اندازی پایانه صادراتی فرش دستبافت موجب تولید بیشتر فرش در کشور و تسهیل فرایند صادرات آن می‌شود. سه طرح از فرش‌های استان زنجان با نام فرش قلتوق، بیدگینه و خمسه در آستانه ثبت بین‌المللی هستند.»
او گفت: «فرش‌های صادراتی زنجان از بهترين جلوه‌های فرهنگی اين استان هستند، به‌طوری‌که فرش‌بافان اين خطه هنر و مهارت خود را در راستای تكامل هنر سرزمينشان قرار داده‌اند و از آن به‌عنوان منبع درآمد استفاده می‌کنند. نقش ريزماهی و ماهی درهم و نقشه فرش قلتوق، بيجار و افشار طرح‌هایی هستند كه بیشتر استفاده می‌شوند.»

ارجمند افزود: «افزایش قیمت پشم، رنگ، مواد اولیه و پایین آمدن توان تولیدکنندگان، شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کارگاه‌های فرش‌بافی از عوامل کاهش میزان تولید فرش دستبافت و صادرات آن است. با ایجاد پایانه صادراتی فرش، به‌زودی شاهد رونق این صنعت خواهیم بود.»
فرحناز رافع رئیس مرکز ملی فرش ایران در این جلسه، گفت: «در حوزه توسعه زیرساخت‌های فرش صادراتی، در هر نقطه کشور، قالی‌بافی و فعالان حوزه فرش فعالیت دارند».
او با اشاره به اینکه زنجان از نظر قالی‌بافی در سطح بسیار بالایی قرار دارد، خاطرنشان کرد: «بسیاری از فرش‌های استان به‌نام شهرهای دیگر صادر می‌شد که با افتتاح این پایانه صادراتی، فرش دستبافت این استان شناسنامه‌دار  خواهد شد. ۳۱ صنعت وابسته به قالی‌بافی وجود دارد که در صورت حمایت، می‌تواند بسیاری از مشکلات اشتغال را حل کرده و از مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها جلوگیری کند.»
ناصر فغفوری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز با اشاره به جایگاه صنعت فرش در کشور و نقش مهم صادرات غیرنفتی از جمله فرش در اقتصاد کشور، عنوان کرد: «با راه‌اندازی این پایانه صادراتی، دفاتر گمرکی، پستی، ارائه خدمات بازرگانی و حوزه حمل‌و‌نقل، زیرساخت‌های نرم‌افزاری و دفاتر ارتباطی خارج از کشور ایجاد می‌شود.»

انتهای پیام/

کد خبر 1399071553

برچسب‌ها