صَلات کِشی، رسمی کهن در اعلان رسمی آغاز محرم بشرویه

در شهرستان بشرویه هر ساله مراسم‌ ویژه از اولین روز محرم با برگزای آیین صلات‌کشی آغاز می‌شود، علم‌بندان، علم‌گردانی، نخل‌بندان، برنامه‌های کفن‌پوشان، زیرنخلی‌ها و تعزیه‌خوانی از جمله مراسم ویژه بشرویه است.

میراث آریا: مراسم سنتی صلات‌کشی یکی از ارکان مهم مراسم سنتی-آیینی محرم بشرویه و درواقع باید آن را اعلان رسمی شروع محرم دانست که در صبح روز اول محرم در پشت‌بام حسینیه تاریخی حاج علی‌اشرف بشرویه اجرا می‌شود.

حاج علی‌اشرف در حسینیه‌ای که خود بانی آن بود به طرزی آگاهانه و مفهومی رسومات محرم بشرویه را پایه‌ریزی می‌کند که سبک و سیاق عزاداری آن در ردیف یکی از مواریث ارزشمند معنوی کشور قرار دارد و سال‌های گذشته مراسم علم آرایی علم‌گردانی بشرویه در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شده است.

 مراسم صلات اول محرم  طبق رسمی دیرینه سادات و نقبا و خدمه حسینیه درحالی‌که تعلیمی (چوب‌دستی مخصوص) به دست دارند و از سایر افراد متمایزند به پشت‌بام حسینیه مراجعت نموده و با خواندن اشعار محتشم توسط چاوشی خوان و همراهی سایر مردم به سبکی کاملاً سنتی با اعلام نمادین آغاز محرم، همگان را به سوگ و ماتم دعوت می‌کنند. سبک خواندن اشعار محتشم و آهنگ موزون آن از دوره صفویه/افشار تا به امروز هیچ تغییری را به خود ندیده است و نقبای مسئول قرائت اعلامیه آغاز محرم به‌صورت موروثی این حرکت نمادین را به نسل بعد از خود انتقال می‌دهند.

 قبل از مراسم صلات کشی خدمه حسینیه حاج علی‌اشرف با آماده نمودن فضای حسینیه، قدم اول را در جهت اجرای رسومات پایه‌گذاری شده بانی فراهم می‌کند. با تجمع مردم در داخل حسینیه یک یا دو نفر از سادات درحالی‌که چاووشی می‌کنند برای چند مرتبه به دور حوض می‌چرخند و همراه بانوای زیبای چاووشی خوان ها حسینیه را به مقصد پشت‌بام ترک می‌کنند.

حسینه حاح علی اشرف بشرویه بیش از 400 سال قدمت دارد. بشرویه از شهرهای دیدنی استان خراسان جنوبی است که آثار تاریخی فراوان دارد. حسینیه حاج علی اشرف که با عنوان حسینیه میان ده نیز در میان مردم شهرت دارد یکی از بناهای تاریخی این شهرستان است. مردم بشرویه اعتقاد خاصی به این مکان و مراسم ماه محرم آن دارند. هر سال مراسم عزاداری محرم در این حسینیه بسیار باشکوه برگزار می‌شود.

همزمان با حکومت شاهرخ خان افشار، شخصی از بزرگان بشرویه به نام حاج علی اشرف حسینیه‌ای را با نام خودش در شهر بشرویه ساخت و آن را وقف کرد. این حسینیه جز بناهای فرهنگی-مذهبی و تاریخی بشرویه است که قدمت آن به دوره افشاریه  می رسد.

بنا به گفته بعضی از بزرگان به نقل از حاج علی اشرف که در مورد ساخت این حسینیه چنین گفته است که حاج علی اشرف به مکه جهت انجام مناسک حج مشرف شده که در آن سال به اعمال حج نرسیده؛ در این سفر با شخصی از هند آشنا می شود که تصمیم می‌گیرد همراه همسفر خود تا حج سال آینده به هند سفر کند؛ در ایام محرم با شرکت در عزاداری با دیدن حسینیه و سبک عزاداری مردم به وجد می‌آید و نذر می‌کند که اگر توفیق شرکت در حج و توانایی مالی پیدا کرد در شهر خود حسینیه‌ای نظیر حسینیه هند بسازد. او پیامبر را در خواب خود می‌بیند که فرمودند فردا به دیدار پادشاه هند در میدان شهر برو و به او بگو من هم خواب شما را دیده‌ام. حاج علی اشرف این دستور را عملی می‌سازد؛ پادشاه هند هم رو را به قصر خود دعوت کرد و درپایان به او مقداری طلا و جواهر و سکه همچنین نقشه بنا را هدیه داد. حاج علی اشرف پس از بازگشت خود این بنا را در مرکز شهر (محله میان‌ده) ساخت.

عنصر مهم محله میان‌ده حسینیه حاج علی اشرف است که با معماری به سبک هندی به صورت 8 ضلعی در 2 طبقه ساخته شده است؛ که در دهه اول ماه محرم در دو نوبت بعدازظهر و شب مراسم عزاداری برگزار می‌شود. از مراسمات معروف حسینیه علم گردانی است که توسط واقف حسینیه بنا نهاده شد و هنوز هم ادامه دارد.در ایام سوگواری ماه محرم زنان در ایوان های طبقه دوم و پشت بام و مردان در حیاط حسینیه جمع می شوند و به عزاداری می‌پردازند که فضای معنوی خاصی در این مکان حاکم می شود.

وسط حسینیه حاج علی اشرف حوض آب سرپوشیده ای باز هم به صورت 8 ضلعی وجود دارد که  تعزیه‌خوان‌ها و مداحان از سکوی آن استفاده می‌کنند. علاوه بر این در تامین آب شرب نقش اساسی ایفا می‌کند.

منبر قدیمی (از جنس چوب درخت گلابی) و جمله حک شده روی منبر نشان از قدمت بالای آن دارد این جمله عبارت است از «وقف نموند حاج علی اشرف فرزند باقر سنه 1168 ه. ق». در سردر ورودی 2 پیر نشین همانطور که از اسمش پیداست برای استراحت افراد به خصوص افراد مسن تعبیه شده است. دو ایوان تابستانی و زمستانی از دیگر مزایای بنای حسینیه حاج علی اشرف است. ساخت این بنای تاریخی و مهم در نوع خود کم‌نظیر است که باعث توجه و احترام خاص اهالی منطقه است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402043002440
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha