مستندنگاری و تهیه پرونده ثبتی نان‌های سنتی طبس خراسان جنوبی

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس از مستندنگاری و تهیه پرونده ثبت یکی از نان‌های سنتی شهرستان طبس برای ثبت در فهرست میراث معنوی کشور خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل‌از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، محمد عرب گفت: شهرستان طبس با وسعت و تنوع فرهنگی زیاد، دارای زمینه‌های متعدد و متنوع در حوزه‌های مختلف فرهنگی، تاریخی و…. از جمله پخت نان‌های سنتی و شیرینی‌های محلی است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس افزود: پرونده ثبت میراث معنوی نان سنتی تُنُک که بیشتر در روستای خسرو آباد طبس پخت می‌شود با کمک کارشناسان پژوهشی اداره‌کل تهیه و آماده ثبت است.

عرب ادامه داد: با گذشت زمان و ماشینی شدن کارها، هنوز هستند زنان روستایی که با دست پرمهر خودشان برای خانواده نان داغ درست می‌کنند، انواع نان‌های محلی و خوش‌طعمی که زنان با الهام از استعداد، ذوق و هنر خانگی خود، آن‌ها را برای مصرف خانواده و یا به مناسبت‌های مختلف ازجمله نوروز، عروسی و عزا پخت می‌کنند.

او گفت: در فرهنگ بومی مردم شهرستان طبس پخت نان تا پیش از دست‌یابی به فناوری جدید از تنوع بسیاری برخوردار بوده است و تهیه و پخت نان‌های محلی، نشانگر ذوق، استعداد و توانمندی زنان است که به‌عنوان هنر خانگی از نسل‌های قبل به میراث برده‌اند. قدمت نان‌های موجود به تاریخچه و قدمت قومیت‌های آن بستگی دارد و تهیه و پخت این نان‌ها در طول زمان کامل‌تر شده است. نان قُرص، انواع تافتون‌های محلی، نان پنجه کش، کماج، فطیر، نان اوزون، نان چَلپَک و نان تینی ازجمله نان‌های سنتی و محلی در شهرستان طبس است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس افزود: پخت این نان‌های سنتی بیشتر توسط خانم‌ها انجام می‌شود و بیش از ده‌ها نوع نان سنتی در مناسبت‌های مختلف در سطح شهرستان طبس طبخ می‌شود که به دلیل ماندگاری، عطر و طعم ویژه، علاوه بر مصرف خانواده و مردم محل می‌تواند بعنوان یک سوغاتی مورد مصرف گردشگران نیز قرار بگیرد.

عرب گفت: از ویژگی‌های خاص این نان‌های سنتی می‌توان به تنوع پخت و استفاده از گیاهان دارویی و محلی در پخت آن اشاره کرد که این ویژگی‌ها باعث شده است، تا کارشناسان این اداره علاوه بر تلاش برای ثبت آن در فهرست آثار ملی، به‌منظور آموزش و انتقال این سنت قدیمی به نسل جوان، تمام توان خود را به‌کار گرفته و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند.

او بیان کرد: شهرستان طبس دارای ظرفیت غنی در بخش غذاهای محلی، شیرینی‌ها و نان‌های سنتی، ترشیجات، انواع مربا و همچنین آیین‌های به جامانده گذشته همچون شیوه سنتی کاشت داشت و برداشت است که بعنوان میراث ماندگار نیاز به مستندسازی و ثبت در فهرست میراث معنوی کشور دارد. در آبان ماه سال گذشته مهارت پخت شیرینی محلی رو ور کرده شهرستان ( مشترک با شهرستان‌های بیرجند، بشرویه و خوسف) با شماره ۲۶۸۵ در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسید.

انتهای پیام/

کد خبر 1402051900993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha