طرح بهسازی محله مسجد جامع قم تا ۵۰ روز آینده تکمیل می‌شود

معاون سازمان زیباسازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س)، با اشاره به طرح بهسازی محور تاریخی مسجد جامع قم تا پامنار گفت: عملیات خاک‌برداری و کف‌سازی این محور انجام ‌شده است و طرح مذکور تا ۵۰ روز آینده تکمیل می‌شود.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، اسماعیل فتحی درباره این طرح اظهار کرد: طرح این محور با طول ۴۳۰ متر و کف‌سازی به مساحت ۴هزار مترمربع از اواخر خردادماه امسال شروع شده است.

معاون سازمان زیباسازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) افزود: با توجه به محل این طرح، عملیات تخریب در کم‌ترین زمان ممکن انجام شد و با توجه به نامناسب بودن زیرساخت‌های شرکت آب و فاضلاب، عملیات تعویض لوله‌های آب شهری و آب شیرین به‌ طور موازی انجام گرفت.

او خاطرنشان کرد: در انجام هر طرح با سازمان‌های آب، برق و گاز مکاتبه می‌کنیم و از این سازمان‌ها استعلام می‌گیرم؛ ولی گاهی بعضی از اتفاقات در این زمینه قابل پیش‌بینی نیست.

فتحی اضافه کرد: لوله‌های آب شهری در این منطقه به دلیل تاریخی بودن این محور از نوع آزبست بود و به همین خاطر ‌عملیات به‌روزرسانی و تعویض انجام شد.

او در خصوص زمان پایان این طرح گفت: زمان انجام طرح مذکور شش ماه بود که به دلایلی مانند تعویض لوله‌های آب شهری، پر شدن چاه‌های قدیمی و ایجاد چاه‌های جدید در راستای دفع آب‌های سطحی، افزایش پیدا کرد و تلاش می‌کنیم تا ۵۰ روز آینده این طرح را تکمیل و به پایان برسانیم.

مسجد جامع شهر قم (مسجد جامع عتیق) به شماره ۱۹۴ در ۹ مرداد سال ۱۳۱۳ هجری خورشیدی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و در محله مسجد جامع، نزدیک دروازه ری سابق (بلوار عمار یاسر، کوچه ۱۵) قرار دارد. این مسجد، دوازدهمین مسجد جامع کشور است.

قدمت مسجد مذکور که در قرن سوم هجری قمری توسط ابو الصدیم حسین ابن علی ابن آدم اشعری بنا شده است، به بیش از هزار سال می‌رسد. بنای اولیه این مسجد متعلق به دوره سلجوقیان است و ساخت گوشواره‌ها و شبستان‌های شرقی و غربی و زیرزمین آن در دوره‌های صفویه و قاجار صورت گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402102701670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha