شرکت مراجع قم در انتخابات ریاست‌جمهوری

حضرات آیات ناصر مکارم شیرازی، حسین نوری همدانی، عبدالله جوادی آملی و جعفر سبحانی از مراجع تقلید در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کردند.

به‌ گزارش میراث‌آریا، مراجع تقلید و علما ضمن شرکت در این انتخابات، مردم را به حضور پرشور در آن دعوت کردند.

شرکت در انتخابات یک نعمت الهی است

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به این ‌که خداوند متعال را سپاس که فرصت شرکت در انتخابات دیگری را به ما عنایت فرمود، گفت: شرکت در انتخابات یک نعمت الهی است و مردم ما باید قدر این نعمت الهی را بدانند.

او اظهار کرد: اکنون که توفیق شرکت در انتخابات برای مردم حاصل شده‌ است، باید به این نعمت الهی اهمیت دهند و واقعاً کسی را که تشخیص می‌دهند، برای مردم مفید خواهد بود، نام او را بنویسند و در صندوق بیندازند و این کار را یک عبادت بدانند.

او خاطرنشان کرد: واقعاً این کار عبادت است؛ چون خدمت به جمهوری اسلامی است و این عبادت در نامه اعمالشان ثبت خواهد شد.

این مرجع تقلید تأکید کرد: از خداوند متعال می‌خواهم، توفیق شرکت در انتخابات که نعمت الهی است در آینده نیز برای مردم ما فراهم باشد و مردم عزیز همه موفق شوند، از این نعمت استفاده کنند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با حضور در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، رأی خود را در صندوق سیار شماره ۱۷۳ قم انداخت.

آیت‌الله نوری همدانی رأی خود را در صندوق انداخت

آیت‌الله نوری همدانی نیز پس از انداختن رأی خود در صندوق سیار ۱۷۳ گفت: بنده به همه مردم محترم و متدین ایران توصیه می‌کنم که همه در این انتخابات شرکت کنند تا راه امام خمینی(ره) و انقلاب برای همیشه پرشور و با صلابت باقی بماند.

او افزود: در این دوره دشمنان اسلام و انقلاب به میدان آمده‌اند؛ بنابراین ما هم باید پرشور به میدان بیاییم و با شور و شوق انقلاب را حفظ کنیم و رأی دهیم تا مکتب اسلام و انقلاب با صلابت حفظ شود.

آیت‌الله جوادی آملی در انتخابات شرکت کرد

آیت الله جوادی آملی در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری شرکت کرد و رأی خود را به صندوق انداخت و بیان کرد: یک بیان نورانی از ائمه(ع) رسیده است که «ولایت، امامت و محبت ما عامل پیوند بین امت است». ما نیز یک مَثَل رایج داریم که می‌گوییم سنگ روی سنگ بند نمی‌شود؛ این مثل، یک حرف عمیق علمی است؛ یعنی در ساختمان‌سازی تا یک مَلات نرمی روی سنگ اولی نیاید، سنگ بعدی روی سنگ بند نمی شود! ائمه(ع) به ما فرمودند؛ تربیتی که ما آوردیم، آن ادب، آن امانت، آن انسانیت، آن عدالت، آن صداقت، آن مهربانی و محبت، ملات نرمی است که جامعه را جمع می‌کند و جامعه بدون آن امامت و ولایت و ادب دینی هرگز نه انتخاباتی دارد و نه قیامی و نه انقلابی؛ بلکه آن چه جامعه را جمع می‌کند؛ فهم دینی است و بس.

او افزود: مودت و دوستی عاقلانه، ملات یک مملکت است که این مهم، به برکت خون شهدا و تربیت امام و فداکاری مسئولان حل می‌شود و لذا نباید همدیگر را مذمت کرد یا در مناظرات که یک علم است، به جای نظریه‌پردازی، به نظر خود دادن و داعیه داشتن بگذرد که این حرکات با مناظره سازگار نیست.

جوادی عاملی تصریح کرد: مردم ایران مردمی عاقل، بزرگ و بزرگ زاده‌اند، هر جا صحبت از علم بوده، چه زمان قبل از اسلام و چه بعد از اسلام، یا خودش تولید کرده و یا رفته یاد گرفته و منتشر کرده است، ما چنین ملتی هستیم، ما نه یعنی حوزویان و دانشگاهیان، ما یعنی مردم ایران، ما بزرگیم؛ چون هم تاریخ داریم و هم جغرافیا، سرتاسر ایران را بشکافید، یا علم است و یا هنر است و آثار باستانی است، در شأن ما نیست که کمیته امدادی اداره شویم و با فقر و گرانی زندگی کنیم.

او بیان کرد: ما بر سر سفره امامت و ولایت و اسلام و شهادت بوده‌ایم، در کنار این سفره، ولایت و دوستی و یکسانی است و اگر چنین باشد، دشمن اگر هزار بود، کاری از او ساخته نیست و این کشور تا ظهور صاحب اصلی‌اش محفوظ است، امیدواریم، وکلای ما نیز بزرگوارانه کشور را اداره کنند، خون‌های پاک شهیدان چه شهدای خدمت و چه شهدای میدان، پیام اصلی‌شان همین است و ما امیدوار هستیم، این امانت را درست به صاحب اصلی‌اش حضرت صاحب العصر(عج) برسانیم.

انتخاب اصلح یک فریضه دینی است

آیت‌الله سبحانی با شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری، رأی خود را به صندوق انداخت و با تأکید بر حضور حداکثری در انتخابات، انتخاب فرد اصلح را یک فریضه دینی دانست و تصریح کرد: راه حل مشکلات، انتخاب فردی است که مشکلات را بداند و انتخاب فرد اصلح یک فریضه دینی است.

او با تأکید بر این که مردم باید فردی را به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کنند که متدین باشد، افزود: منتخب ریاست‌جمهوری باید شبانه‌روز برای حل مشکلات مردم کار و تلاش کند.

این مرجع تقلید یادآور شد: مشارکت در انتخابات برای ادامه مسیر تکامل کشور ضروری است.

نماینده آیت‌الله سیستانی رأی خود را به صندوق انداخت

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید جواد شهرستانی نماینده آیت‌الله سید علی سیستانی در ایران، با شرکت در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری، رأی خود را به صندوق سیار شماره ۱۷۳ انداخت.

حضور پرشور مردم در انتخابات موجب ناامیدی دشمنان می‌شود

همچنین امام جمعه قم و نماینده ولی‌فقیه در استان قم، با تأکید بر اهمیت حضور پرشور مردم در انتخابات گفت: در شرایط حساس فعلی، حضور پرشور مردم باعث ناامیدی دشمنان و خوشحالی دوستان انقلاب اسلامی است.

آیت الله سید محمد سعیدی با حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری و پس از انداختن رأی خود، با بیان این که انتخابات ایران نه فقط برای ایران بلکه برای همه کشورهای تأثیرگذار اهمیت دارد، گفت: مردم با حضور در انتخابات نقش سیاسی خود را در نظام اسلامی ایفا می‌کنند و در تحقق اهداف اسلام سهیم می‌شوند.

او عموم مردم را برای شرکت در انتخابات دعوت کرد.

آیت‌الله سعیدی در لحظات آغازین رأی‌گیری، در مسجد حاج غضنفر (حیدریه) واقع در خیابان شهیدان فاطمی (دورشهر) حضور یافت و رأی خود را به صندوق انداخت.

آیت‌الله اعرافی رأی خود را به صندوق انداخت

آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور رأی خود را به صندوق سیار انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری مستقر در مصلای قدس شهر قم انداخت و همگام با مردم عزیز ایران اسلامی، در این حماسه بزرگ شرکت کرد.

حضور قشرهای گوناگون پای صندوق‌های رأی چشمگیر است

استاندار قم گفت: به طور حتم مردم برنده انتخابات امروز هستند و از همان زمان آغاز رأی‌گیری شاهد حضور پرشور و چشمگیر مردم استان پای صندوق‌های رأی هستیم.

سید محمد آقامیری پس از انداختن رأی خود در صندوق در مسجد طفلان مسلم اظهار کرد: در ابتدا یاد و خاطره شهدای عزیز خدمت به ویژه سیدالشهدای خدمت آیت‌الله رئیسی را گرامی می‌داریم و تأکید می‌کنم، به طور قطع امروز مردم ایران برنده انتخابات هستند.

او افزود: امروز به خواست خدا انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری باشکوه و با صلابت برگزار خواهد شد و نتیجه آن به طور حتم به سود نظام اسلامی خواهد بود، از همه سلائق هم جزو نامزدها هستند و مردم می‌توانند به هر کس می‌خواهند، رأی دهند.

استاندار قم اضافه کرد: تقاضای ما از مردم فهیم و با بصیرت استان قم این است که همچون انتخابات گذشته مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری که قم از جمله استان‌های با نرخ بالای مشارکت بود، همچنان این نرخ رشد مشارکت را با حضور با صلابت خود در انتخابات امروز حفظ کنند.

آقامیری گفت: ۷۴۷ شعبه اخذ رأی در استان وجود دارد که بیش‌تر آن‌ها در خود شهرستان قم است، خدمات شعبه‌های رأی‌گیری از رأس ساعت ۸ صبح شروع شده است و شعبه‌ها همگی باز و فعال هستند و مردم استان هم از همان لحظات آغاز رأی‌گیری در صحنه حاضر هستند.

استاندار قم خاطرنشان کرد: باز هم از مردم عزیز استان قم می‌خواهیم، هر چه زودتر با حضور با صلابت خود در این امر الهی، مکتبی و انقلابی شرکت کنند.

برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات‌ریاست‌جمهوری در قم

فرماندار قم درباره برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در قم گفت: ۸۶۰ هزار قمی واجد شرایط شرکت در انتخابات هستند و ۷۴۷ صندوق رأی ثابت و سیار برای برگزاری آن پیش‌بینی‌ شده‌ که از این‌ بین ۶۲۰ صندوق ثابت و ۷۱ صندوق سیار است.

عباس ذاکریان افزود: از مجموع ۷۴۷ صندوق، ۶۹۱ صندوق در شهرستان قم، قنوات، سلفچگان و خلجستان، ۲۹ صندوق در شهرستان جعفرآباد و شهر قاهان و ۲۷ صندوق نیز در شهرستان کهک و بخش فردو، دائر است.

او ادامه داد:‌ برای نخستین ‌بار در برگزاری انتخابات، استان قم دارای سه حوزه اصلی قم و شهرستان‌های جعفرآباد و کهک شده ‌است، درحالی‌که تا پیش‌ از این انتخابات در قالب یک حوزه اصلی قم و دو حوزه فرعی کهک و جعفرآباد برگزار می‌شد.

صف‌های طولانی مردم قم در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)

بر اساس این گزارش، مردم متدین و انقلابی شهر قم به همراه زائران کریمه اهل بیت(ع) با ایجاد صف‌های طولانی در پای صندوق‌های رأی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در این مکان مقدس، حضور پر شوری را رقم زدند.

مردم همیشه در صحنه استان قم از دقایق اولیه شروع رأی‌گیری با تشکیل صف‌های طولانی در قسمت‌های گوناگون بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت(ع) که صندوق‌های رأی تعبیه شده در راستای تبعیت از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در این جشن سیاسی شرکت کردند.

همزمان با سراسر کشور چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، از ساعت ۸ صبح در شُعَب اخذ رأی استان قم شروع شده است و مردم این استان در شعبه‌های اخذ رأی حاضر شده‌اند.

به استناد ماده ۳۶ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری کلیه افرادی که تابعیت ایرانی دارند و سن آن‌ها ۱۸ سال تمام باشد؛ یعنی متولدان روز ۸ تیرماه ۱۳۸۵ و قبل از آن می‌توانند با ارائه اصل شناسنامه و یا کارت ملی خود در انتخابات مذکور شرکت کنند.

یک میلیون و ۴۰۶ هزار نفر از جمعیت این استان ساکن شهرستان قم، حدود ۲۸ هزار نفر ساکن شهرستان جعفرآباد و نزدیک ۲۰ هزار نفر نیز ساکن شهرستان کهک هستند.

در استان قم ۴۹۲ هزار و ۲۹۳ خانوار شهری و ۹ هزار و ۵۰۸ خانوار روستایی وجود دارد، ۷۱۰ هزار نفر از جمعیت استان قم را مردان و ۶۹۵ هزار نفر را زنان تشکیل داده‌اند.

استان قم دارای سه شهرستان قم، جعفرآباد و کَهَک و ۶ شهر قم، جعفریه، کهک، سَلَفچِگان، دستجِرد و قَنوات است.

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران امروز (۸ تیر) برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403040800369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha