خانه تاریخی استاد سید مهدی چیتی مرمت می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد گفت: خانه تاریخی استاد سید مهدی چیتی نقاش و پیکرتراش (مجسمه‌ساز) مشهور یزدی و از چهره‌های ماندگار عرصه هنر کشور در محله باغ گندم یزد مرمت می‌شود.

به‌گزارش میراث‌آریا، سید محمد رستگاری روز گذشته ۱۰ تیرماه از خانه تاریخی استاد سید مهدی چیتی بازدید کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد در این بازدید به ضرورت مرمت بادگیر و پشت‌بام این بنای تاریخی اشاره کرد و گفت: مرمت اضطراری این خانه به صورت مشارکتی و با هماهنگی خانواده استاد انجام می‌شود.

او افزود: استاد سید مهدی چیتی نقاش و پیکرتراش مشهور یزدی از چهره‌های ماندگار عرصه هنر در کشور بود که بیشتر عمر بابرکت خود را صرف نقاشی و آموزش به دوستداران هنرهای تجسمی کرد.

به گفته رستگاری، استاد چیتی با خلق آثار فراوان ازجمله تابلوهای عاشورایی جلوه و شکوه خاصی به هیئت‌های عزاداری محلات یزد در ماه محرم بخشید و از این طریق خدمات ارزنده‌ای را به فرهنگ عاشورایی ما ارائه داده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد خاطرنشان کرد: با مرمت خانه تاریخی این هنرمند به کمک دستگاه‌های مربوط و خانواده او، می‌توان این محل را به مجموعه آثار هنری استاد چیتی تبدیل کرد و از این طریق یک مجموعه هنری ارزشمند عاشورایی در محله باغ گندم یزد راه‌اندازی کرد.

قدمت خانه استاد سید مهدی چیتی به دوره قاجاریه برمی‌گردد و به شماره ۱۴۸۳۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خانه تاریخی استاد سید مهدی چیتی مرمت می‌شود

انتهای پیام/

کد خبر 1403041100492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha