فعال سازی ظرفیت خیرین در مرمت آثار تاریخی استان مرکزی

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: تشکیل انجمن خیریه بناهای تاریخی در استان مرکزی کار بزرگی است که این استان آغاز کرده‌ و باید به کل کشور بسط داده شود. دولت هرچه قدر، اعتبار برای احیا، بازسازی و مرمت آثار تاریخی هزینه کند نمی‌تواند همه آثار را حفظ و این مهم با مردمی کردن و استفاده از ظرفیت مردم و خیران محقق می‌شود.

به گزارش میراث آریا، «علی دارابی» روز دوشنبه در آیین امضا تفاهم‌نامه همکاری مشترک تشکیل شورای راهبردی حفاظت، مرمت و احیا بازار تاریخی اراک، گفت: این موفقیت ارزشمند است چون‌ ملت ما شایسته این جایگاه است زیرا تاریخی به قدمت هفت هزار ساله دارد.

او افزود: ایران در ثبت جهانی میراث ملموس جزو ۱۰ کشور اول دنیا است و کشور ما بیست سال به دلایل مختلف نتوانست آثاری را در یونسکو ثبت کند. اگر در این ۲۰ سال پرونده جهانی داشتیم، ایران به عنوان کشور اول و یا مشترک با ایتالیا معرفی شده بود.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: در میراث ناملموس مانند فرش، آداب و سنن، شب یلدا و فرش، ایران جایگاه ارزشمند جهانی دارد.

دارابی ادامه داد: وزارت میراث فرهنگی موفق شد، پارسال افطاری را به نام جمهوری اسلامی ایران در یونسکو ثبت کند.

قائم مقام میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ارزش آثار باستانی و تاریخی کشور اشاره کرد و گفت: بناهایی که نیکان گذشته برای ما به یادگار گذاشته‌اند قابل افتخار است و باید حفظ شوند.

دارابی اضافه کرد: دولت هرچه قدر، اعتبار برای احیا، بازسازی و مرمت آثار تاریخی هزینه کند نمی‌تواند همه آثار را حفظ کند و این مهم با مردمی کردن و استفاده از ظرفیت مردم و خیران محقق می‌شود.

او به تجربه سایر کشورها در حفظ آثار و ابنیه تاریخی اشاره کرد و افزود: پنج هزار تشکل و سمن در کشور ایتالیا در حوزه میراث فرهنگی برای نگهداری ابنیه تاریخی فعالیت دارند.

قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور گفت: تشکیل انجمن خیریه بناهای تاریخی در استان مرکزی کار بزرگی است که این استان آغاز کرده‌ و باید به کل کشور بسط داده شود.

او افزود: همه جا، سرای من است اما دنیا بدون ایران و ایران بدون اراک را نمی‌توان تصور کرد.

دارابی با بیان خاطراتی از دوران سکونت خود در اراک و بازار این شهر افزود: بیش از ۳۰ درصد مفاخر ایران به نوعی منصوب به استان مرکزی هستند و در رأس آن بنیانگذار جمهوری اسلامی است و تار و پود ما با این استان آمیخته شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403041100520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha