چه اقداماتی برای تسهیل گردشگری نابینایان انجام شده است؟/ طراحی سیستم هوشمند در میراث جهانی کاخ گلستان و موزه ملی ایران

حدود ۸۰۰ هزار ایرانی به درجاتی از معلولیت بینایی مبتلا هستند. با توجه به شمار قابل توجه این افراد، مسئولان مختلف به خصوص متولیان گردشگری برای رفاه حال آنها امکاناتی را تدارک دیده‌اند.

میراث آریا: نابینایان نیز مانند همه افراد جامعه حق زندگی دارند و آنها هم عضوی از این جامعه هستند. مثل رودکی، هلن کلر، لویس بریل و ... که همه از مشاهیر زمان خودشان در حوزه های مختلف بودند.

امروز ۲۴ مهر، روز جهانی نابینایان و عصای سفید نامگذاری شده است. در این روز از دستاوردهای نابینایان تقدیر می شود و به مردم عادی درباره این افراد آموزش هایی داده می شود.

این گزارش بخشی از اقدامات میز گردشگری دسترس پذیر را برای این افراد بررسی می کند.

دلیل نامگذاری روز نابینایان به «عصای سفید»؟

در سال ۱۹۲۱ میلادی جیمز بیگز عکاس انگلیسی که در سانحه ‌ای بینایی خود را از دست داد، برای اینکه در رفت و آمدهایش تصادف نکند به ابتکار خود از عصایی که سفید رنگ بود استفاده کرد. سپس دو پژوهشگر آمریکایی قانون عصای سفید را نوشتند و ۱۵ اکتبر به عنوان روز جهانی نابینایان یا عصای سفید نامگذاری شد. قانون عصای سفید می گوید که نابینا هم عضوی از جامعه متمدن است و حقوق اجتماعی دارد و باید به جای ابراز ترحم، حقوق او را رعایت کنیم.

چه اقداماتی برای تسهیل گردشگری نابینایان انجام شده است؟/ طراحی سیستم هوشمند در میراث جهانی کاخ گلستان و موزه ملی ایران

مشکلات نابینایان چیست؟

حرکت در اطراف مکان ‌ها، پیدا کردن خواندنی ‌های مناسب، لباس پوشیدن مناسب، محبت و دلسوزی بیش از حد برخی افراد، مشکل در پیدا کردن عصای سفید با کیفیت، عدم مناسب ‌سازی پیاده‌ روها، خیابان‌ ها و مکان‌ و حمل و نقل عمومی برای این افراد از جمله مشکلاتی است که نابینایان با آن مواجه هستند.

حقوق نابینایان را نادیده نگیریم

نابینایان نیز مانند همه افرادی که در جامعه زیست می کنند، باید از پیاده روها، خیابان ‌ها، بزرگراه‌ ها و وسایل حمل و نقل همگانی مانند هواپیما، قطار، اتوبوس، اتومبیل، کشتی، هتل، اماکن عمومی، مراکز تفریحی و مذهبی و همه وسایل نقلیه و اماکن عمومی به راحتی بهره ببرند. اگر شخص یا سازمانی حقوق نابینایان عاقل را نادیده بگیرد، مجرم شناخته می‌شود.

مخترع خط بریل چه کسی بود؟

یکی از افراد مشهوری که اتفاقا نابینا هم بود، لوئیس بریل است. او بیشتر به خاطر ابداع سیستم خط برجسته به شهرت رسید که در آن زمان در پیام‌ های رمزی ارتش بکار گرفته می ‌شد. سیستم بریل یا خط برجسته شامل نقاط برجسته با اشکال منظم روی مقوای نازک است که نابینایان از طریق لمس آن قادر به درک عبارات و خواندن خواهند بود.

افراد مشهور نابینا چه کسانی بودند؟

رودکی شاعر بزرگ ایرانی که هزار سال پیش زندگی می کرده، هلن کلر نویسنده، لوئیس بریل مخترع خط بریل و ... از جمله این افراد بودند.

چه اقداماتی برای تسهیل گردشگری نابینایان انجام شده است؟/ طراحی سیستم هوشمند در میراث جهانی کاخ گلستان و موزه ملی ایران

طراحی سیستم هوشمند در موزه کاخ گلستان و ایران باستان برای نابینایان

«محمد اسماعیل شیخ قرایی» دبیر میز ملی گردشگری دسترس پذیر در گفت‌وگو با میراث آریا درباره اهمیت موضوع گردشگری نابینایان گفت: مهم ترین نیاز نابینایان، مناسب کردن مسیرهای رفت و آمدشان است. مناسب سازی با موزائیک برجسته که با عصایشان ادامه مسیر را تشخیص دهند.

او افزود: باید از سرویس هوشمند گویا یا خط بریل استفاده کرد که در این بخش نقص داریم. همچنین آسانسورها، مسیرها و اعلانات باید مجهز به خط بریل باشد. یا اینکه سیستم ها هوشمند طراحی شوند و زمانی که معلولین به در می رسند، اعلام شود که اینجا در است. همه اینها شدنی است به شرطی که بدانیم چه نیازی وجود دارد.

قرایی افزود: موزه گلستان و ایران باستان در این زمینه فعال هستند و کارهای مربوط به برجسته کاری انجام شده است و تعدادی وسایل را با نمونه سازی کوچکتر برجسته و با سیستم خط بریل درست کردند. سیستم هوشمند و برجسته سازی این است که فرد نابینا وقتی به آنجا رسید با فشار دادن دکمه ها سیستم کامپیوتری اطلاعات را برای او می گوید و موزه گلستان و موزه ملی مشغول کار روی این سیستم هستند. همچنین برای ناشنوایان در موزه ها هم باید مترجم زبان اشاره حضور داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403072401730
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha