قصه ساعت 168 ساله حرم امام رضا(ع)/ مسافری که سالهاست هم‌نشین کبوتران حرم شده است

ساعت صحن آزادی حرم امام رضا حدود «168» سال سن دارد. می گویند از منچستر انگلستان آمده و حالا سالهاست همنشین کبوتران حرم شده است.

به گزارش خبرگزاری میراث آریا، گنبد طلا، پنجره فولاد، سقاخانه، صدای نقاره، کبوترهایی که دور گنبد می چرخند و ساعتی که هرازچندگاهی دنگ دنگ صدا می دهد؛ همه و همه از خاطرات جدایی ناپذیر ما از مشهدالرضا است.

بین همه خاطره‌های دوست داشتنی حرم رضوی سراغ صدایی آشنا می رویم که با تعداد ضربات آهنگش ساعت را به اطلاع زائران می رساند و سراغ کسی که مراقب است عقربه های ساعت همیشه بچرخند و صدایشان همیشه به گوش برسد یا به موقع کوک شوند.

آقای عنبرانی کارشناس ساعت یا به قول خودش خادم حرم است که 28 سالی می شود به طور اختصاصی به امور ساعت های صحن امام رضا(ع) رسیدگی می کند. صحن آزادی یکی از صحن‌های قدیمی حرم امام رضا (ع) است که سال ۱۲۳۳ قمری در عهد فتحعلی شاه قاجار احداث شد. ساعت موجود در این صحن قدمتی بیش از یک قرن دارد.

ساخت صحن نو که بعد‌ها صحن آزادی نام گرفت به دستور فتحعلی‌شاه قاجار و به مباشرت فرزندش علی‌نقی میرزا و با معماری حاج آقا جان (صاحب بازارچه معروف حاج آقا جان در مشهد) آغاز شد و در روزگار ناصرالدین شاه قاجار بنای آن به پایان رسید.

هر یک ربع؛ یک زنگ

یکی از این ساعت ها بالای ایوان غربی صحن انقلاب اسلامی و دیگری بر فراز ایوان جنوبی صحن آزادی جای گرفته به طوری که از مسافت دور قابل مشاهده است.

ساعتی که در صحن آزادی قرار دارد، قدیمی تر است و حدود 140 سال عمر دارد. هردوی این ساعت ها آلمانی هستند؛ البته درباره این موضوع شک و تردید وجود دارد که بعضی معتقدند که این انگلیسی و برخی هم می گویند سوئیسی هستند. یک ساعت دیگر هم ساعتی است که به اسم ساعت معاون معروف شده و عمر کمتری و حدودا نیم قرن دارد. این نام گذاری به خاطر آن است که کارشناس ساعت حرم آن روزها فردی به نام معاون بود.

بعضی می گویند که این ساعت را از بودجه آستان قدس خریده و بعضی هم معتقدند که از جیب داده و برای همین نامش روی ساعت مانده است. این ساعت سه دستگاه کوک، دستگاه زنگ ربع زن و دستگاه زنگ ساعت زن داشت و این همان ساعتی است که زنگ می زند و شما با صدای آن آشنایی دارید. هر یک ربع یک بار این ساعت زنگ می زند. ربع اول یک زنگ، نیم ساعت دو زنگ، 45 دقیقه سه زنگ و با عوض شدن ساعت چهار زنگ به صدا درمی آید.

در ابتدا یک قاب از این صحن زیبا در دو تصویر و با حدود ۱۰۰ سال اختلاف تقدیم می‌شود. در این تصاویر ایوان طلا یا ایوان طلای ناصری که به رواق باب‌السعاده و روضه منور رضوی مشرف است دیده می‌شود.

این ایوان در سال ۱۲۸۲ هجری قمری توسط عضد‌الملک قزوینی طلاکاری شد. در تصویر قدیمی که حدود یک قرن قدمت دارد باغچه‌های صحن با درختان تنومند و کهن‌سال به چشم می‌خورد که امروز وجود ندارند.

 
\"ماجرای

تصویری از صحن آزادی حرم رضوی برای حدود ۱۰۰ سال قبل

 
\"ماجرای

همان قاب از صحن آزادی 100 سال بعد

ماجرای ساعت صحن آزادی

ساعت صحن آزادی در نوع خود بسیار جالب است، زیرا قدمتی بیش از یک قرن دارد. همان طور که گفته شد این ساعت با دستور و سفارش مظفرالدین شاه قاجار ساخته شده و بر بالای ایوان جنوبی صحن قرار گرفته است که هنوز هم در سرجایش وجود دارد و کار می‌کند، البته در طول این سال‌ها بار‌ها مورد تعمیر و سرویس قرار گرفته است.
 
\"ماجرای

ساعت صحن آزادی که یک قرن است کار می‌کند

 
\"ماجرای

خادم حرم در حال تنظیم ساعت قدیمی صحن آزادی

 

صحنی با ۴ ایوان و ۵۶ غرفه و بیش از ۴۳۰۰ متر مساحت

این صحن دارای چهار ایوان و ۵۶ غرفه است که بیش از ۴۳۰۰ متر مساحت دارد. ایوان طلا ایوان غربی و اصلی، ایوان باب الحکمه ایوان شمالی، ایوان ساعت ایوان جنوبی و ایوان باب‌السلام ایوان شرقی صحن آزادی هستند.
 
در وسط صحن آزادی همچون صحن انقلاب سقاخانه‌ای در سال ۱۲۷۱ شمسی ساخته شد. اما این سقاخانه، چون به هنگام عرض سلام و ادای احترام از درب شرقی بین زائرین و ایوان طلا حائل می‌شد، در اواخر حکومت قاجار تخریب شد و حوض آبی بزرگ با باغچه‌هایی در اطراف آن ساخته شد.
 
 
\"ماجرای

سقاخانه صحن آزادی که بعد‌ها تخریب شد

 
\"ماجرای

همان قاب از صحن آزادی با بیش از یک قرن اختلاف

 
صحن آزادی که در ضلع شرقی حرم واقع شده به گونه‌ای ساخته شده است که درست در پایین پای مبارک امام رضا (ع) قرار دارد و ایوان طلای این صحن مشرف به روضه منور رضوی است.
 
تدفین بسیاری از بزرگان در صحن آزادی
 
بسیاری از مشاهیر و بزرگان در حرم امام رضا به خاک سپرده شده‌اند که دو نفر از آن‌ها مرشدان و پیران اهل بیت (ع) یعنی شیخ جعفر مجتهدی ملقب به «پینه دوز» و آقا عباس راشد تربتی معروف به «حاج آخوند» در گوشه‌ای از صحن آزادی آرام گرفته‌اند. 
 
دور تا دور این صحن ۵۶ حجره و غرفه فوقانی و تحتانی ساخته شده است. دسترسی به رواق شیخ بهایی و مقبره وی از قسمت حجره جنوب غربی صحن امکان پذیر است. بهشت ثامن الائمه (ع) هم در قسمت زیرین صحن آزادی احداث شده است که در این مکان پیکر مطهر شهدای هشت سال دفاع مقدس و همچنین برخی از خادمان حرم دفن شده‌اند. کفشداری شماره ۵ و ۶ مخصوص بانوان و کفشداری ۷ مخصوص آقایان در صحن آزادی است.
 
ایوان طلا یا ایوان طلای ناصری که به رواق باب‌السعاده و روضه منور رضوی مشرف است اصلی‌ترین ایوان صحن است که در سال ۱۲۸۲ هجری قمری توسط عضد الملک قزوینی طلاکاری شد.
انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14010705147503

برچسب‌ها