بازدید قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی از روند مرمت خانه تاریخی‌ محسنی اراک

قائم مقام وزیر و ‌معاون میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سفر خود به استان مرکزی از روند مرمت و استحکام‌بخشی خانه تاریخی‌ ثبتی محسنی در شهر اراک بازدید کرد.

به ‌گزارش میراث آریا، علی دارابی قائم مقام وزیر و ‌معاون میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صبح امروز دوشنبه ۱۱ تیر ماه ۱۴۰۳ با همراهی فرزاد مخلص‌الائمه استاندار مرکزی، محمود مرادی نراقی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، فرماندار و شهردار بافت تاریخی اراک از روند مرمت خانه تاریخی‌ محسنی اراک بازدید کرد.

خانه پنج هزار متری محسنی در اراک با قدمتی بیش از ۱۵۰ سال، بواسطه معماری خاص خود یکی از شاخص‌ترین بناهای دوره قاجار در این شهر محسوب می‌شود. آرایه‌ها و تزئینات ارزشمند معماری از جمله آجرکاری و ترکیب آجر و کاشی در بخش حوضخانه بنا زینت بخش این خانه تاریخی شده است. خانه تاریخی محسنی شامل بخش اندرونی و بیرونی، حمام، کالسکه خانه و بخشی به عنوان حوزه علمیه  بوده و دارای یک حیاط مرکزی اصلی و پنج حیاط اختصاصی است.

قاب‌بندی‌های اجرا شده در سقف، طاق نماهای تزئینی در فضاهای مسکونی طبقه دوم خانه (در جبهه شمالی و غربی) و تزئینات اجرا شده در حوض‌خانه شاخص‌ترین عناصر تزئینی خانه حاج‌آقا محسن را تشکیل می‌دهد.
خانه حاج آقا محسن اراکی یکی از زیباترین شاهکارهای معماری دوره قاجار در ایران است که پانزدهم دی ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۴۳۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 حضور در مراسم عقد تفاهم‌نامه احیای بازار تاریخی اراک، افتتاح دفتر انجمن خیرین میراث فرهنگی استان، بازدید از مجتمع حوزوی خاتم‌الانبیا (ص)، بازدید از ساختمان در حال احداث موزه بزرگ اراک، از دیگربرنامه‌های سفر یک روزه قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استان مرکزی است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403041100508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha