برگزاری آیین نقاره‌نوازی ایام محرم در شهداد

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهداد خبر از برگزاری آیین مذهبی و سنتی نقاره‌نوازی خاص ایام محرم در این شهر داد.

به گزارش میراث آریا، حجت ابراهیمی‌زاده در مورد آیین نقاره‌نوازی گفت: این آیین با قدمتی چندصد ساله در شهر شهداد برگزار و در ایام محرم به شکلی متفاوت و خاص برپا می‌شود.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی شهداد افزود: نقاره نوازی به صورت روزانه در طول سال قبل از طلوع و غروب آفتاب در صفه صفا امام‌زاده زید(ع) انجام می‌شود.

او در ادامه بیان کرد: برخلاف رسم معمول طول سال که نقاره نوازی در محلی خاص در امام‌زاده زید(ع) اجرا می‌شود، در اولین روز محرم بر اساس رسمی دیرینه نقاره‌نوازان در مجالس روضه با قدمت و قدیمی شهر حضور یافته و با ریتمی خاص به اجرای نقاره‌نوازی اقدام می‌کنند.

ابراهیمی اظهار کرد: برابر یکی از رسوم کهن شهداد در روز ششم محرم نقاره‌نوازان در مراسم علم‌گردان حاضر و به نواختن نقاره اقدام کرده و در روز تاسوعا و عاشورا نیز نقاره‌نوازی در میان هئیت‌های عزاداری با ریتم و شکل خاص اجرا می‌شود.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی شهداد خاطر نشان کرد: آیین نقاره‌نوازی در بهمن ۱۳۹۱ با شماره ۹۶۵ در فهرست ملی میراث‌فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده و به صورت سینه به سینه و موروثی در بین خانواده‌هایی در شهداد آموزش و تداوم یافته است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403041800835
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha