جشنواره پسته در ابارق شهرستان بم برگزار شد

جمعه ۱۷ شهریور اولین جشنواره پسته در روستای ابارق از توابع بخش دهبکری شهرستان بم برگزار شد.

به گزارش میراث آریا، امیر حسن زاده در افتتاحیه اولین جشنواره پسته در روستای ابارق این جشنواره اظهار کرد: پسته از کالاهای اصلی صادرات غیرنفتی در استان کرمان محسوب می‌شود و اگر بخواهیم با مدل‌های سنتی پیش برویم، مطمئنا در رقابت با دیگر کشورها نمی‌توانیم پیش برویم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان با تاکید بر هدف‌گذاری صادرات در تولیدات کشاورزی افزود: تا زمانی که پسته به صورت خام‌فروشی از منطقه خارج شود، کمکی به مردم منطقه نمی‌شود و باید این نگاه سنتی را از ذهن‌ها و کشاورزی خارج کنیم.

او در ادامه بیان کرد: نگاه سنتی به محصول با شکست مواجه است چراکه ارزش افزوده واقعی در صادرات ایجاد می‌شود و این موضوع باید فرهنگ‌سازی شود.

حسن‌زاده اظهار کرد: تولید پسته دنیا سالانه یک میلیون تن است که ۲۰۰ هزار تن آن متعلق به ایران و نیمی از آن نیز ( ۱۰۰ هزار تن) سهم استان کرمان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان افزود: باید مزیت نسبی پسته ایران را نسبت به پسته‌های بقیه کشورها پیدا کرده، مغز پسته خام ایران خوشمزه‌تر از پسته‌های کشورهای دیگر است و باید تازه‌خوری را بیشتر کنیم، در مغز پسته نیز شرکت‌های دانش بنیان خوبی در حال فعالیت هستند و صادرات خوبی به اروپا انجام می‌دهند.

او ادامه داد: کشور پسته‌خیزی هستیم اما ساختاری در وزارت جهاد کشاورزی به نام اداره پسته وجود ندارد و در این خصوص نماینده مردم شهرستان‌های شرقی استان کرمان می‌تواند کمک کند تا مطالعات لازم صورت گرفته و راه‌اندازی اداره پسته کمک حال کشاورزان باشد.

حسن‌زاده با اشاره سهم مولفه‌های گردشگری،کشاورزی و صنعتی در اقتصاد استان گفت: هر سه مولفه در بم وجود دارند اما متاسفانه معرفی نشده‌اند، برگزاری جشنواره‌های متعدد با محوریت ارگ قدیم و حضور سفیران باعث شناسایی بیشتر این مولفه‌ها می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان خاطر نشان کرد: گرمای بی سابقه و قطعی برق در تابستان امسال باعث شد به محصول کشاورزان خسارت وارد شود که تنها راه نجات کشاورزان استفاده از انرژی خورشیدی است و این رویه در دنیا هم مورد استفاده قرار گرفته که با سرمایه‌گذاری در بحث انرژی‌های تجدیدپذیر مشکلات کشاورزان نیز کمتر می‌شود.

کارهای خوبی در حوزه گردشگری بخش دهبکری صورت گرفته است

حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی، نماینده مردم شهرستان‌های بم، نرماشیر، فهرج، ریگان و گُنبکی در مجلس شورای اسلامی گفت: بخش دهبکری ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد و باید نگاه ویژه‌ای به این بخش داشته باشیم.

او افزود: در گردشگری و معدن نیز در بخش دهبکری کارهای خوبی صورت گرفته که متاسفانه در بخش معدن برخی از افرادی که دانش کافی نداشتند، با جوسازی نامناسب موجب دلسردی سرمایه‌گذار معدن و کارخانه روی در این منطقه شدند و ظرفیت خوبی را ابارق و بم از دست داد.

غضنفرآبادی بیان کرد: جشنواره پسته آغازی برای شناساندن منطقه است زیرا بیشتر افراد حتی در استان کرمان نمی‌دانستند که در بخش دهبکری و روستاهای تَهرود و ابارق پسته مرغوب برداشت می‌شود.

نماینده مردم شهرستان بم گفت: استفاده بهینه از آب موضوعی جدی است که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا حتما در آینده با مشکلات جدی تری در این حوزه روبه‌رو می‌شویم و باید کار کارشناسی در این موضوع صورت بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403061701030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha