اتمام تملکات بازگشایی صحن امامزاده موسی مبرقع(ع) قم

مدیر منطقه یک شهرداری قم گفت: همه املاک مربوط به طرح توسعه امامزاده موسی مبرقع(ع) و چهل‌اختران شهر قم تملک شده است.

به ‌گزارش میراث‌آریا، محمدحسین علی‌اکبری با اشاره به شرع طرح امامزاده موسی مبرقع(ع) از سال‌های گذشته به صورت مشارکتی بین شهرداری و اداره‌کل راه و شهرسازی استان قم گفت: این طرح بر اساس مصوبات بالادستی ابتدا ۴.۳ دهم هکتار بود که با هدف سرعت دهی، به ۲.۲ دهم هکتار کاهش یافت.

مدیر منطقه یک شهرداری قم با بیان این که ۲و۲ دهم هکتار از اراضی تملک شده شامل ۷ هزار مترمربع شبستان، ۱۲ هزار مترمربع صحن و ۳ هزار و ۲۰۰ مترمربع پارکینگ است، گفت: پارکینگ این طرح با ظرفیت ۸۵ دستگاه سواری و ۷ دستگاه اتوبوس آزادسازی و در اختیار شهروندان و مسافران قرار گرفت.

او با بیان این که تمام ۱۵۰ پلاک درگیر طرح توسعه امامزاده موسی مبرقع(ع) ۱۰۰ در صد تملک شده است، گفت: تنها دو پلاک مجاور امامزاده موسی موقع(ع) باقی مانده بود که از طریق اعمال ماده ۸ اقدام شده و با واریز ۲۰ میلیارد تومان به صندوق دادگستری یک پلاک آزاد شده است.

او ادامه داد: تنها یک پلاک باقی مانده است که درصدد هستیم، با آزادسازی این پلاک تا پایان امسال تمام طرح‌های مربوط به بازسازی و توسعه امامزاده موسی مبرقع(ع) به بهره‌برداری برسد.

علی‌اکبری با اشاره به این که منابع مالی تملک این طرح با همکاری و هماهنگی استاندار و مدیرکل راه و شهرسازی و شهرداری قم از ردیف اعتبارات اراضی ۴۸ هکتاری است، از ساخت خیابان ۱۶ متری در طرح چهل‌اختران خبر داد و گفت: باید ۴۸ پلاک برای احداث این خیابان تملک شود.

مدیر منطقه یک شهرداری قم با اشاره به تملک خانه توکلی‌ها از سوی شهرداری قم افزود: خانه تاریخی توکلی‌ها در نزدیکی امامزاده موسی مبرقع(ع) به زودی پس از بازسازی و احیاء در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

امامزاده موسی مُبَرْقَع(ع) فرزند بلافصل امام جواد(ع) -نهمین امام شیعیان- یکی از امامزادگان واجب‌التعظیم مشهور استان قم است. حرم مطهر حضرت موسی مبرقع(ع) در شهر قم، خیابان آیت‌الله طالقانی (آذر) قرار دارد و پس از بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران، بقعه امامزاده موسی مبرقع(ع) شاخص‌ترین مکان زیارتی قم است.

منطقه‌ای که بقعه امامزاده موسی مبرقع(ع) در آن واقع شده به چهل‌اختران نیز معروف است، چرا که پیکر مطهر ۴۰ امامزاده(ع) در کنار یکدیگر در این مکان دفن شدند، از این‌رو این مکان مذهبی محل رجوع بسیاری از شیعیان داخل و خارج از ایران است.

قدمت مجموعه بناهای چهل‌اختران به قرن ۹ هجری قمری باز می‌گردد و با شماره ۹۶۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. مقابر چهل‌اختران، قطب چهارم زیارتی کشور به شمار می‌رود. 

حضرت موسی مبرقع(ع) در سال ۲۱۴ هجری قمری در مدینه (یثرب) به دنیا آمد و در ۲۲ ربیع‌الثانی سال ۲۹۶ هجری قمری در قم وفات یافت. آن حضرت(ع) از جمله محدثان بزرگ تاریخ تشیع به شمار می‌آید و از قول ایشان روایت‌های متعددی در کتاب‌های حدیثی وجود دارد.

۴۴۴ امامزاده(ع) در ۹۴ بقعه در قم مدفون هستند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403062401489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha